header_onze_partners
// 10 handige tips voor het testen van je website

10 handige tips voor het testen van je website

Tips: testen van je website

Een website biedt tegenwoordig zoveel functionaliteit, dat het goed testen hiervan erg belangrijk is. Met deze korte tips zie je niets over het hoofd en komt dit het ontwerp en de gebruiksvriendelijkheid van jouw site ten goede.

Tip 1: benoem een coördinator

Wijs één persoon aan die de testbevindingen verzamelt en aan de ontwikkelaar doorgeeft. Deze persoon is bij voorkeur iemand die bekend is met het plan van de website en kan beoordelen of de opgeleverde site voldoet aan alle eisen gesteld in het plan.

Tip 2: werk met geannoteerde screenshots

Bij testen is het belangrijk om snel en duidelijk wensen en aanpassingsverzoeken te communiceren. Je doet dit het snelst door een programma te gebruiken dat zogenaamde ‘geannoteerde’ screenshots kan maken. Schermafbeeldingen dus, waar je pijlen, kaders en tekst aan kunt toevoegen ter verduidelijking. Bekende programma’s die dit kunnen zijn: JingSkitch en Clarify

Tip 3: test in verschillende browsers

Heb je al een bestaande website, dan weet je waarschijnlijk wel met welke webbrowser jouw gebruikers het meest surfen. Richt je tijdens het testen vooral op die browser, maar test de website in ieder geval in de browsers Internet Explorer, Firefox, Chrome en Safari.

Tip 4: test op verschillende schermen en apparaten

Test een website op verschillende schermresoluties. Zorg dat de site er op een laptop net zo mooi uitziet als op een grote 27 inch monitor. Vergeet vandaag de dag ook tablets en smartphones niet. Hoe ziet jouw site er op deze draagbare platforms uit? Een website waar je snel je website in verschillende resoluties kunt bekijken is The Responsinator.

Tip 5: let naast design ook op interactie-design

Voormalig Apple-topman Steve Jobs zei ooit dat design niet is hoe iets eruitziet, maar hoe iets werkt. Bij een interactief medium als internet is dit belangrijker dan ooit. Let dus naast alle ‘eye-candy’ ook vooral op gebruiksvriendelijkheid bij het testen.

Tip 6: wees kritisch op zoekmachinevriendelijkheid

Check altijd of de HTML die het CMS genereert wel zoekmachinevriendelijk is. Dus check of er netjes H-tags geplaatst worden rond kopteksten, of de site een meta description en title heeft, enzovoort. Als je AccentCMS gebruikt dan is dit uiteraard al goed geregeld.

Tip 7: check hyperlinks

Gebruik je veel hyperlinks op jouw site? Check dan of deze allemaal werken. Vooral als de nieuwe site bovenop een oude site is gebouwd, of als de site vanaf een testomgeving live wordt gezet, kan er nog wel eens wat mis gaan met links. Een handige tool voor het automatisch zoeken naar kapotte links is de Online Broken Link Checker.

Tip 8: doe gebruikerstests

Laat de tests niet alleen uitvoeren door de ‘IT-nerd’ binnen jouw bedrijf, maar vraag ook medewerkers om te testen, vooral als zij uiteindelijk met het systeem moeten werken. En het meest belangrijk van allemaal: vergeet natuurlijk niet de doelgroep van je site. Afhankelijk van de aard van jouw project kan het zeer aan te raden zijn om een bezoekerstest te doen.

Tip 9: test alle functies

Zorg dat jouw testpagina’s alle functionaliteiten gebruiken die de website biedt. Maak je bijvoorbeeld een pagina aan, zorg dan dat alle elementen er in zitten. Bijvoorbeeld een genummerde en een ongenummerde lijst, afbeeldingen met onderschrift, embedded video (YouTube bijvoorbeeld). Test al deze gevallen en kijk ook of de template van de site berekend is op lange woorden, staande foto’s, enzovoort.

Tip 10: let op prestaties en snelheid

Met de huidige snelle kabelverbindingen zou je deze bijna vergeten, maar hij blijft belangrijk. Check altijd of jouw website goed presteert. Gebruik zo nodig een geautomatiseerde dienst zoals WebPagetest als je een onafhankelijke test wilt doen. Op die site kun je ook heel gemakkelijk op een tijdlijn vol screenshots zien hoe jouw site laadt en presteert.

Technische SEO

Om goed te kunnen scoren in de organische zoekresultaten, is het belangrijk dat de techniek van je website op orde is. Techniek is naast linkbuilding en content één van de drie basiselementen van SEO.

Technische SEO analyse?

Wil je graag de technische SEO analyse van je website ? Vraag dan nu technische SEO analyse aan.

Wie zijn wij?

Wij zijn Accent Interactive BV, Internetbureau uit Alphen aan den Rijn. Wij hebben ons gespecialiseerd in het bouwen, beheren en onderhouden webshops en websites in Magento 2, WooCommercePrestashopOpenCart webshop WordPress website en Maatwerk websites. We zijn een gedreven en creatief bureau met een solide basis.

Door onze ruime ervaring op het gebied van E-CommerceMaatwerk websites en applicaties kunnen onze experts niet alleen goed luisteren naar je antwoorden, we kunnen ook strategisch meedenken, helpen draagvlak te creëren binnen je organisatie, adviseren en pro-actief met voorstellen komen. Wij zijn door Emmerce uitgeroepen tot de top 10 van E-Commerce bedrijven in Nederland.

Graag samenwerken?

Direct beginnen met rendabele internet marketingstrategie? Of zoek je eerst advies? We helpen graag. We zijn te bereiken op +31 172 603 130. Of bel direct met Vanessa op +31 6 11 13 07 03. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook.

Plan een meeting

Onze awards & keurmerken

  • Full Service Internetbureau
  • Magento webshop
  • FD Gazellen 2021
  • Magento webshop
  • Magento webshop
  • Leadinfo Certified Partner
  • Fonk100 award 2020