Vier voordelen van klein beginnen als startup

Dit artikel is geschreven door:

Als full service internetbureau krijgen wij bij Accent Interactive in Nieuwkoop natuurlijk regelmatig startende ondernemers over de vloer. Soms zijn dat gevestigde ondernemers die een nieuwe online service willen lanceren. Soms zijn het spreekwoordelijke jonge honden, klaar om de wereld te veroveren met hun 'beste idee sinds gesneden brood'.

Maar één ding hebben deze startups gemeen: ze hebben bijna zonder uitzondering een grote ambitie en een beperkt budget. Gelukkig hoeft dat laatste geen probleem te zijn. Ondernemen is survival of the fittest. Niet het recht van de sterkste, maar van degene die zich het best aanpast aan zijn omgeving. Of, in dit geval, de ondernemer die zich het beste aanpast aan de wensen en verwachtingen van zijn klant. En dat is waar startups een streepje voor hebben. Als ze tenminste opletten.

Meestal is de gedroomde werkwijze van een startup in het geheim werken aan een verbluffend online product, vol features die de wereld versteld zullen doen staan op het moment van lancering. Deze werkwijze vereist echter hoge investeringen. En helaas blijkt maar al te vaak dat het product dat op de zolderkamer is bedacht, helemaal niet iets is waar de wereld op zit te wachten. Daar gaat je zuurverdiende spaargeld.

Maar wat als je iets kleins bouwt? Je legt dat voor aan je potentiële doelgroep. Vervolgens luister je heel goed naar wat ze erover te zeggen hebben. Je past je product aan het legt het opnieuw voor. En opnieuw. En opnieuw. 

De voordelen?

  1. Je merkt snel of er überhaupt interesse is voor je product, lang voordat je er je complete oudedagsvoorziening aan hebt gespendeerd. 
  2. Je klanten vertellen zelf waar ze behoefte aan hebben, dat hoef je dus niet te verzinnen in je ivoren toren. 
  3. Met elke stap heb je de kans om je product te 'kantelen' naar iets dat nóg beter aansluit bij de behoefte van je klanten.
  4. Terwijl je onderzoekt, bouw je al een klantenkring op.

Een goed voorbeeld van een product dat succesvol is gekanteld, is 'Game Neverending'. Wat gebruikers geweldig vonden was niet de game zelf, maar vooral de mogelijkheid om foto's te delen en op te slaan op een eigen pagina. Exit game, enter fotoapplicatie. Die fotoapplicatie heet Flickr, en is nog steeds één van de succesvolste fotoapplicaties ter wereld.

⊕ Gepost door Joost van Veen

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.