Wat komt er allemaal kijken bij het starten van een bedrijf?

Dit artikel is geschreven door:

Je droomt ervan om een eigen onderneming te starten. Natuurlijk ga je niet over één nacht ijs en heb je onderzoek gedaan naar de kans van slagen van je plannen, bijvoorbeeld in de vorm van het schrijven van een ondernemingsplan. Je oriënteert jezelf online en praat erover met anderen. En dan komt het moment dat je de knoop doorgehakt: je kiest voor het zelfstandig ondernemerschap en gaat het gewoon doen! Je begint met het officieel maken van de start van je onderneming dus op naar de Kamer van Koophandel.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

De voorbereiding op de inschrijving vindt online plaats op de website van de KvK. Op de website geef je aan dat je wilt starten als ondernemer, geef je je e-mail adres op en vervolgens ontvang je een link naar een formulier. Naast persoonlijke gegevens wordt informatie gevraagd over de te starten onderneming. Tenslotte wordt gevraagd of de gegevens direct aan de Belastingdienst doorgegeven mogen worden. Tip: kies hiervoor altijd voor “ja”, omdat je dan meteen beoordeeld wordt op of je BTW-plichtig bent. Vindt de Belastingdienst dat je BTW moet afdragen, dan ontvang je een BTW-nummer binnen enkele weken. Als je geen toestemming geeft voor het doorgeven van je gegevens aan de Belastingdienst, moet je dat zelf doen en dat kost weer tijd.

Heb je het formulier volledig ingevuld, dan kan je een afspraak bij de KvK (online) plannen om de inschrijving af te ronden. Na je bezoek aan de KvK mag je gefeliciteerd worden met de start van je eigen bedrijf.

Openen zakelijke bankrekening

Met name voor de Belastingdienst moet het verschil tussen zakelijk en privé duidelijk zijn. Het werkt dan prettig om een aparte zakelijke bankrekening te openen. Bijna alle banken hebben voor starters speciale aanbiedingen. Let bij de keuze voor een bank op de mogelijkheid om de bankgegevens te koppelen aan een boekhoudprogramma. Misschien dat je niet direct met boekhoudsoftware wilt gaan werken, maar je gaat voor een succesvol bedrijf. Dit betekent dat je het op een gegeven moment druk krijgt en naar manieren gaat zoeken om tijd te besparen. Het koppelen van een bankrekening aan een administratiepakket werkt efficiënter.

Administratie opzetten en belastingaangiftes

Als ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden die gedurende zeven jaar bewaard moet worden. Onder administratie wordt niet alleen de boekhouding verstaan, maar ook je agenda, kilometerregistratie enzovoort. 

Uit budgetoverwegingen wordt vaak gestart met een boekhouding in Excel. Je kan zelf je verkoop- en inkoopfacturen invoeren en je BTW-aangiftes doen. Ben je administratief onderlegd, dan zal dit geen probleem zijn. Beschik je (nog) niet over deze kennis, dan kun je ervoor kiezen om je te laten begeleiden door een accountantskantoor dan wel een administratiekantoor. Doorgaans zijn accountantskantoren duurder dan administratiekantoren. Naast het kostenaspect, is het belangrijk dat je je prettig voelt bij degene met wie je gaat samenwerken voor dit deel van je onderneming. Wil je zo min mogelijk tijd besteden aan de administratie en wil je je helemaal geen zorgen hierover maken, dan kun je kiezen voor een geautomatiseerde boekhouding.

Als je BTW-plichtig bent, moet je ieder kwartaal je BTW-aangifte indienen. Dit kun je doen via het ondernemersportaal op de website van de Belastingdienst. De inloggegevens hiervoor ontvang je automatisch van de Belastingdienst na je inschrijving bij de KvK. Houd er rekening mee dat de Belastingdienst een streng beleid hanteert met betrekking tot de data waarop de aangiftes ingediend en betaald moeten worden. Dit houdt in dat je een boete opgelegd kan krijgen bij het te laat indienen van een aangifte dan wel niet op tijd betalen van het verschuldigde bedrag. Boetes zijn overigens niet aftrekbaar als kosten.

Verzekeringen

Welke zakelijke verzekeringen worden vaak afgesloten?

  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
  • Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Ben je lid van een beroepsvereniging, check dan even of er branchegerichte verzekeringen, wellicht met collectiviteitskorting, aangeboden worden. Afhankelijk van je beroep zijn sommige verzekeringen verplicht. Schat zelf de risico’s in en laat je voorlichten. Let op, tegenwoordig vragen assurantietussenpersonen advieskosten. Informeer van tevoren naar de kosten van een advies, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Voor later: pensioen        

Wederom kom je voor keuzes te staan. Ga je starten vanuit een dienstverband en ben je aangesloten bij een pensioenfonds, dan heb je vaak de mogelijkheid om vrijwillig deel te blijven nemen aan het pensioenfonds. 

Veel zelfstandige ondernemers hebben echter de voorkeur om hun oudedagsvoorziening zelf te regelen. Je kunt dan advies inwinnen bij een pensioenadviseur of financieel planner. Zij kijken naar je persoonlijke omstandigheden, wat er al is opgebouwd en naar je wensen. Voor een dergelijk advies op maat worden kosten in rekening gebracht. Het is dus handig om ook hier van tevoren naar de kosten te informeren.

Tenslotte is het goed om te weten dat de overheid het ook belangrijk vindt dat je maatregelen neemt om ook later financieel rond te kunnen komen. Daarom heeft zij het fiscaal aantrekkelijk gemaakt om geld weg te zetten voor je oudedag. Soms maakt de Belastingdienst het toch ook een beetje leuker voor je.

Zichtbaarheid

Je bent er nu helemaal klaar voor om aan te slag te gaan voor je klanten. Maar hoe weten ze van je bestaan en wat je hen kunt bieden? Je onderneming zal zichtbaar moeten zijn. Het mag duidelijk zijn dat een website onmisbaar is. Vaak hebben (potentiële) klanten de keuze uit meerdere aanbieders. Ga zelf maar na. Als je verschillende websites bezocht hebt, kies je voor degene die het meest professioneel en betrouwbaar op je overkomt. Vaak is dat een combinatie van factoren: een logische opbouw van de website, grafische vormgeving en het tekstgebruik.

Maak ook gebruik van social media om je bedrijf in de spotlights te zetten, maar zorg dan wel dat je totale online aanwezigheid consistent is. Overal wil je dezelfde professionele uitstraling hebben. 

Dit zijn de eerste zaken die je geregeld moet hebben voor je onderneming. Je kunt nu de wijde wereld in om te delen wat je te bieden hebt.

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.