Internet Marketing en de voorspelbaarheid van menselijk gedrag

17-12-2015

Dit artikel is geschreven door:

Ik ben al jarenlang geobsedeerd door menselijk gedrag. En dan niet het spreekwoordelijke, irrationele gedrag, in al haar oneindige variaties. Nee, ik ben gek van gedrag dat in regels is te vatten. Gedrag dat je kunt voorspellen en beïnvloeden. Noem het beroepsdeformatie. 

Keuzestress, vooroordelen en ingeslepen gewoontes

Wij mensen denken graag dat we zelfstandig afgewogen, intelligente beslissingen maken. Dat zou ons namelijk onderscheiden van dieren. Maar niets is minder waar. We worden geregeerd door keuzestress, vooroordelen en ingeslepen gewoontes.

Deze wetenschap wordt al decennia lang met veel succes ingezet door marketingbureau's, winkeliers en webshops. en dus ook door ons. Want dat is goed voor onze klanten.

Gedragswetenschap en internet marketing

De gedragswetenschap levert veel inzichten in de voorspelbaarheid van menselijk gedrag. Zo is bijvoorbeeld onderzocht waarom in sommige landen het aantal orgaandonoren rond de 90 procent lag, terwijl in andere landen rond de 10 procent donor blijft hangen. Wat blijkt? Het verschil zit hem in de vraagstelling.

In de landen met een laag percentage donoren moet je in het donorprogramma een vakje aanvinken als je donor wilt worden. De meeste mensen vinken dat vakje niet aan, en ze worden dus geen donor.

In de landen met een hoog percentage moet je een vakje aankruisen als je geen donor wilt worden. De meeste mensen vinken dat vakje óók niet aan, en zij worden dus wél donor. De oorzaak hiervan is keuzestress.

Veel mensen vinden de keuze zo moeilijk, dat ze niets kiezen. Hierdoor volgen ze de default optie. Zo wordt er dus vóór hen gekozen. Het aanbieden van de default optie is een veelgebruikte marketingtechniek.

Gebruikerstests en internet marketing

Op het gebied van internet komt ook veel van kennis over menselijk gedrag uit tests die we doen onder gebruikers. Wat is het effect van de hoeveelheid links in een menu? Wat is de beste plaats voor een bestelknop? Hoe haal je zoveel mogelijk omzet uit je website of webshop? Dat soort zaken hebben we grondig onderzocht, en je kunt je online product zó aanpassen dat het daar optimaal gebruik van maakt. Machtig interessant, wat mij betreft!

Wil je over dit onderwerp sparren, of Joost uitnodigen een presentatie te geven over dit onderwerp? Bel even met 0172-603130. De koffie staat klaar!

⊕ 17-12-2015 gepost door Joost van Veen

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.