Wat kunnen we in 2016 voor logo’s verwachten?

Wat kunnen we in 2016 voor logo’s verwachten?

Een logo is voor ieder bedrijf van groot belang. Het logo spreekt boekdelen over het bedrijf en kan op verschillende manieren gebruikt worden om je in de markt groot te kunnen maken en - misschien nog wel belangrijker - herkenbaar.

In 2016 zullen er natuurlijk weer nieuwe trends komen op het gebied van grafische ontwerpen en dus ook voor het logo ontwerp. In deze blog laten we je zien welke verwachtingen er zijn en welke ontwerpspecificaties er aan vooraf gaan. Hier zijn de top 8 trends die verwacht worden een grote groei te maken in 2016:

 

1.  Typografie en Script

In 2015 heeft deze ontwerpstijl een gigantische groei doorgemaakt. Er kwamen steeds meer bedrijven die niet meer met een speciaal beeldmerk wilden werken, maar alleen met een speciaal ontworpen lettertype. Zo wilden ze de focus op een unieke en speelse manier op de bedrijfsnaam leggen en dat heeft gewerkt. Door de aandacht op de typografie en script te leggen, hebben de ontwerpers gezorgd voor een gepersonaliseerd en interessant logo, dat lang in je hoofd zal blijven spoken als je een vergelijkbaar type typografie en script tegenkomt. 

 

 

 

2.  Dual Coloring 

Mono-gekleurde logo's maken plaats voor meer opvallende alternatieven. In 2016 zullen we getuige zijn van de groeiende populariteit van dual gekleurde logo's. Merken willen een frisse en innovatieve look en feel krijgen, waardoor er waarschijnlijk een vleugje kleur aan hun eenvoudige witte of grijze logo toe wordt gevoegd. Dit soort kleurencombinaties zorgt voor verbinding in bedrijfsnamen. Dit kan bijvoorbeeld door een gedeelte van de naam te kleuren. Dit zal de consumenten tevens helpen om het logo te onthouden. 

 

 

 

3.  Low Polygon

Low Polygon is een ontwerptechniek die tot nu toe vooral gebruikt wordt in achtergronden en wallpapers. In 2015 begon deze trend te groeien en herkenbaar te raken in logo’s en iconen. Door de karakteristieke 3D-kwaliteit lijkt het alsof de logo’s uit het scherm komen. Doordat het unieke logo’s zijn, zullen mensen het beeld lang onthouden. 



 

 

4.  MonoLines

Dunne lijnen of MonoLines zullen zich profileren als de ‘frisse, schone look’. Dit komt door het gebruik van dikke en dunne lijnen, die zich vervolgens vormen tot een beeldmerk met tekst erin verwerkt. Op het eerste gezicht gaat deze ontwerpstijl tegen het idee in van vereenvoudiging van tekst en grote vormen. Een diepere blik zal je echter een resultaat laten zien van een logo dat een ‘cleane’ en ‘ambachtelijke’ uitstraling heeft gekregen. Dit zorgt ervoor dat je bij het logo toch het idee krijgt van vereenvoudiging en vertrouwen.



 

5.  Negatieve ruimtes

Negatieve ruimtes zullen je in 2016 blijven verbazen. Een logo ontwerp is het eerste wat je ziet van een bedrijf en het beeldmerk is dan ook belangrijk voor je eerste gevoel of associatie. Als de consument in staat is om een diepere boodschap in het logo te zien, wordt het een bijzonder beeldmerk. Deze diepere boodschap is de reden voor het blijven groeien van negatieve ruimtes in 2016.

 


 

6.  Overlapping

Een andere minimalistische trend die aan populariteit zal winnen dit jaar, is overlapping. Het is eigenlijk een techniek die gebruikt wordt wanneer twee elementen elkaar overlappen. Ontwerpers kunnen arcering gebruiken om een ​​logo ontwerp te maken met meer diepte. Geschaduwde logo's zien er erg interessant uit. Met een klein schaduwdetail kan een logo van een eenvoudig beeld uitgroeien tot een geavanceerd logo. Kleine accenten kunnen dus wonderen verrichten. 

 

 

 

7.  Gradients

Kleurrijke gradient logo's zijn steeds meer een favoriet van de technische industrie aan het worden en we zullen er zeker meer van zien in 2016. Ze zijn eenvoudig, verfijnd en modern. Het onbegrensde kleurbereik en de mogelijkheid van het maken van zachte en innovatieve vormen bewezen meer dan eens aantrekkelijk te zijn. Als er kleuren gebruikt worden die dicht bij elkaar liggen in het kleurenwiel, oogt het geheel als een professioneel logo. 

 

 

 

8.  Handmade 

Handgemaakte logo's spreken van eerlijkheid. Ze brengen een persoonlijke maar speelse look en feel over. Deze trend wint langzaam aan populariteit, het is dan ook geen nieuwe ontwerpmethode. Een kleine schets van een pijl of één of twee gekrabbelde letters, in combinatie met een aantal andere design-elementen, is belangrijk in een groeiend aantal van bedrijfslogo's. Sommige logo’s lijken een kruising van een digitaal ontwerp en een wilde schets. Dat zijn de logo’s die er handgemaakt uitzien en waarbij je niet het idee krijgt dat ze digitaal ontworpen zijn. Deze logo’s geven eenzelfde soort charme als echte handgemaakte ontwerpen, maar dan op een professioneel niveau met een mooie uitstraling. Vaak zie je zulke logo’s terug in zogenaamde groene winkels of ondernemingen. 



Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.