Social media trends voor 2016

03-02-2016

Dit artikel is geschreven door:

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. En dat geldt ook voor social media. Veel trends die we dit jaar zullen zijn, hebben zich in 2015 al ontwikkeld. Toch zijn er ook een paar nieuwe trends te ontdekken. Hieronder een overzicht van de belangrijkste:

- Live is het helemaal

Vorig jaar schreven we al eens over de ins en outs van een livestream (www.accentinteractive.nl/a-984/de-ins-outs-van-een-livestream). Pak deze blog er maar weer bij, want live is het helemaal in 2016. Via Meerkat, Periscope of YouTube kun je live content brengen en dat is wat het publiek wil dit jaar. Videoproductie gebeurt dus niet altijd meer vooraf.

- Twitter wordt minder belangrijk

De gebruikers van Twitter dalen. En dat is jammer, want het is nog steeds een tof medium. Twitter wordt nog wel veel gebruikt als manier van webcare. Je kunt dus als bedrijf nog niet stoppen met Twitter. Maar minder interactie op het medium is niet vreemd.

- Kwaliteit, geen kwantiteit

In 2016 maakt het niet meer uit hoeveel je post, maar het maakt wel uit wát je post. Het publiek gaat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Al je social media posts moeten dus inhoud hebben en ergens over gaan. Onzin wordt niet meer getolereerd.

- Kies je medium

In 2016 zal er steeds meer sprake zijn van “social media segmentatie”. Eerder was het voor bedrijven nodig om op elk medium aanwezig te zijn. Dat hoeft niet meer. Sterker nog, het is belangrijk om een medium te kiezen wat bij je past. Twitter heeft hele andere gebruikers dan Facebook, bijvoorbeeld. Kijk dus goed naar je doelgroep en kies daarop je medium.

- Instagram is hot

Dit is een trend die zich vorig jaar al manifesteerde en dit jaar zeker door zal zetten. Instagram is enorm populair en krijgt steeds meer gebruikers. Vooral jongeren ruilen media zoals Facebook en Twitter moeten aan populariteit inboeten door de groei van Instagram. Heb je een jonge doelgroep? Dan is Instagram zeker het medium voor jou.

- Recensies zijn belangrijk

Steeds meer consumenten laten zich bij een aankoop leiden door recensies. Via social media is het makkelijker dan ooit om ervaringen van andere consumenten op te zoeken. Het is voor bedrijven dus nog belangrijker dat ze een goed product brengen én dat ze klantvriendelijk zijn. Dit zijn de belangrijkste verwachte trends voor dit jaar. Of ze allemaal zullen uitkomen? Dan zullen we volgend jaar weten!

Tekst: Roxanne Buisman.

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.