YouTube als marketingmiddel voor je webshop

29-03-2016

Dit artikel is geschreven door:

Als eigenaar van een webshop is het belangrijk om reclame te maken en je product te promoten. Je kunt hierbij denken aan een nieuwsbrief, aan mond-tot-mond reclame of via advertenties. Maar er is een nieuwe trend op webshop-marketing-gebied: YouTube.

Je vraagt je wellicht af waarom YouTube een goed marketingmiddel voor je webshop is. En die vraag is eigenlijk heel makkelijk te beantwoorden. Als je iets online verkoopt, waarom zou je het dan niet online laten zien? Een YouTube filmpje versterkt het beeld wat de klant van jouw product heeft.

Uitleg

Video’s maken is handig om een product te laten zien, maar ook om uit te leggen hoe een product werkt. Zeker met producten die ergens op aangesloten moeten worden kan het handig zijn om uit te leggen hoe de klant dit precies moet doen. Verkoop je bijvoorbeeld DVD-spelers? Laat dan in het filmpje zien hoe je het apparaat snel en gemakkelijk op de televisie aansluit.

Vindbaarheid

Het gebruiken van YouTube is niet alleen fijn voor je klanten. Het kan ook voor jou als webshop eigenaar iets opleveren. YouTube indexeert zijn video’s namelijk ook in Google. Dit is handig, omdat je als je een YouTube video uploadt, veel tags kunt gebruiken. Door die tags en door de beschrijving die je aan de video meegeeft, kun je je vindbaarheid op Google vergroten. Gebruik YouTube dus niet alleen voor de “fun”, maar denk ook serieus na over deze marketingstrategie.

Kijkersloyaliteit

Kijkersloyaliteit houdt in dat als je video aansluit op je doelgroep, de kijkers geneigd zijn om de video helemaal uit te kijken. Mede om deze reden is het zo belangrijk om, zoals eerder genoemd, goed na te denken over YouTube als marketingstrategie. Het fijne aan deze kijkersloyaliteit is dat YouTube zelf daar ook iets mee doet. Video’s met een hogere kijkersloyaliteit worden sneller voorgesteld aan een nieuw publiek.

Klantenbinding

Naast de voordelen die YouTube met zich meebrengt op het gebied van nieuw publiek, kun je de video’s ook gebruiken als een manier van klantenbinding. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om ook je offline activiteiten te laten zien. Zo kun je onder andere filmen hoe je inkopen doet, hoe een webshop runnen nou precies werkt of leg uit hoe je je producten precies uitzoekt.

We wensen je heel veel YouTube plezier!

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.