Snapchat is het helemaal

01-06-2016

Dit artikel is geschreven door:

Snapchat is hét medium van dit moment. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat jongeren tegenwoordig vaker Snapchat gebruiken dan bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Maar niet alleen tieners snappen erop los: steeds meer volwassenen en bedrijven begeven zich ook op Snapchat. Wij geven je een paar tips om op te vallen en volgers aan je te binden.

Eerst even een kleine uitleg: via Snapchat deel je foto’s of filmpjes direct met vrienden, of via “Mijn Verhaal”, waardoor al je volgers die bepaalde snap te zien krijgen. Je kiest zelf hoelang deze snaps te zien zijn: van 1 tot 10 seconden. Het idee is dat je informatie deelt die direct na het bekijken niet meer beschikbaar is. Daardoor durven mensen bijvoorbeeld gekke foto’s naar elkaar te sturen.

1. Leer het medium kennen

Dit is heel belangrijk. Snapchat heeft namelijk maar een paar opties, dus het is cruciaal om deze allemaal goed te kennen. Zo zijn er zogenaamde “Filters” die je kunt gebruiken. Dit kan een gloed over je foto zijn, maar ook de optie om je gezicht te verouderen of je gezicht om te ruilen naar een hondenkop. Ook kun je tekst onder je foto of filmpje zetten en kun je emoji’s aan je snap toevoegen. Hier houdt het wel op. Zorg dus dat je dit allemaal goed onder de knie hebt voordat je Snapchat als marketingmiddel in gaat zetten.

2. Kijk naar andere bedrijven

Een paar Nederlandse bedrijven hebben Snapchat al goed onder de knie. Zo zijn Vodafone en NOSNieuws helemaal hot op Snapchat! Volg deze bedrijven om erachter te komen wat aanslaat.

3. Wees creatief

Het is goed om eerst naar andere bedrijven te kijken, maar daarna is het tijd om je eigen strategie te ontwikkelen. Om echt populair te worden op Snapchat, is het heel belangrijk dat je creatief bent. Gewoon een foto van je product delen werkt niet. Maak gebruik van de verschillende Snapchat opties.

4. Snap veel

Snapchat is een snel medium en dat moet jij ook zijn! Eén keer per week iets delen is niet genoeg. Om Snapchat als marketingmiddel echt goed te gebruiken, moet je minstens elke dag iets snappen, en het liefst meerdere keren per dag. Op deze manier bindt je veel sneller volgers aan je profiel.

5. Kijkje achter de schermen

Wat vaak werkt bij bedrijven die gebruik maken van Snapchat, is de mogelijkheid om een kijkje achter de schermen te geven. Laat bijvoorbeeld het productieproces van je product zien of leg uit wat voor acties je vandaag met je webshop hebt ondernomen. Zorg bij de filmpjes voor veel dynamiek en een vrolijke toon.

Happy snapping allemaal!

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.