Facebook Insights, gratis en voor niets!

Dit artikel is geschreven door:

Facebook Insights, gratis en voor niets!

 

Waarschijnlijk heb je naast je persoonlijke Facebook-pagina ook een page voor je bedrijf. Maar wist je dat je daar ook gratis Facebook Insights bijkrijgt?

 

Overview

Laten we het direct even uitproberen! Surf snel naar je eigen Facebook bedrijfspagina en klik bovenin op Insights. Je komt dan direct terecht bij de zogenaamde Overview. Rechts bovenin zie je dan Organic en Paid staan. Organic staat voor berichten die je niet gesponsord hebt, dus statusupdates die je hebt geplaatst zonder te betalen voor extra zichtbaarheid. Paid betekent het tegenovergestelde en gaat over updates waar je wel voor betaald hebt.

 

Daaronder zie je een overzicht van acties, page views (hoe vaak is je pagina bekeken), likes van je pagina, reach (bereik), post engagements en video’s. Deze categorieën kun je ook op losse subpagina’s bekijken, door in het menu links op de desbetreffende titel te klikken. Onder dit overzicht staat weer een tabel met je vijf laatste posts en het bereik daarvan.

 

Linkermenu

Als we even overstappen naar het linkermenu, zien we Promotions staan. Promotions staan voor betaalde acties of berichten. Hier kun je dus zien wat het promoten van je bericht of pagina voor je heeft gedaan, maar je kunt hier ook kiezen om een nieuwe promotie op te zetten. Zeker als je net een bedrijfspagina op hebt gezet, kan het nuttig zijn om hier gebruik van te maken. Doe dit wel op de juiste momenten! Zo is het bijvoorbeeld een goed idee om een winactie te promoten. Een winactie is een makkelijke manier om meer publiek aan jou en je product te binden.

 

Reach

In het linkermenu kun je ook kiezen voor Likes, maar dat is eigenlijk niet het belangrijkste voor je bedrijfspagina. Veel belangrijker is het kopje Reach! Reach staat voor bereik. Je kunt het bereik zien van je updates, reacties, en shares, oftewel het aantal keer dat een update gedeeld is door anderen. Ook kun je zien met welke emotie er op je updates is gereageerd (de duim, het hartje, de lachende smiley et cetera). Ook hier wordt een onderscheid gemaakt tussen organic en paid. Reach is de categorie die je het beste in de gaten wilt houden, omdat dit het meest zegt over het echte bereik van je pagina en berichten.

 

Actions on Page

Naast Reach is ook Actions on Page een belangrijk kopje. Hier kun je zien hoeveel mensen er een bepaalde actie hebben ondernomen, zoals doorklikken naar je website, je telefoonnummer of je adres. Uiteraard wil je dat zoveel mogelijk mensen meer over jou en je bedrijf te weten komen, dus als de ratio van deze acties laag is, kun je overwegen om bijvoorbeeld een update te sponsoren.

 

Er zijn nog meer subpagina’s te vinden in het menu links. Bij Posts kun je de resultaten van je updates zien, bij Events kun je zien hoeveel mensen je bereikt met opkomende evenementen (mocht je die organiseren natuurlijk). Een andere interessante categorie is People. Hier zie je hoeveel procent van je fans vrouw of man is, hoe oud ze zijn en waar ze vandaan komen.

 

Facebook Insights is volledig gratis en dat is echt heel tof, want je kunt via deze optie enorm veel te weten komen over je publiek. Op de inzichten die Facebook je voor niets geeft, kun je je hele contentstrategie aanpassen. Kom erachter welke statusupdates voor jouw fans werken en welke niet en probeer daar de toekomst van je bedrijfspagina nog rooskleuriger te maken! Thanks Facebook, voor deze handige tool.

Roxanne Buisman

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.