Beoordeeld met een 9.5 9.5
Digitale les voor mbo-studenten

Digitale les voor mbo-studenten

Digitale les voor mbo-studenten

De vraag van de opdrachtgever was: ontwikkel een digitale voorbereidingsles voor MBO studenten. Deze les bereidt de studenten voor op het bezoek.Het is een kennismakingsles: de studenten leren basale feiten over de Tweede Wereldoorlog in de introductiefilm. Aan de hand van 3 filmfragmenten komen de studenten te weten wat zij kunnen verwachten in het museum dat zij gaan bezoeken.

 

SMH 40-45

SMH 40 – 45 is het samenwerkingsverband van 14 grote Nederlandse musea en herinneringscentra met focus op de periode 1940 – 1945. SMH versterkt de maatschappelijke positie van de instellingen door verbreding van het publieksbereik en vergroting van hun efficiency en effectiviteit.

Preview

Webapplicatie

De lessen worden ontsloten via een webapplicatie. Deze webapplicatie is te benaderen via elk device (mobiel, tablet, desktop, digibord). De weergave past zich vanzelf aan, aan de verhouding van het gebruikte medium, maar het ontwerp is primair bedoeld voor gebruik op het digibord. De webapplicatie bestaat uit een docentendeel, een klassikaal deel en een lokatiedeel voor de aangesloten partners.

Docentendeel

Op het docentdeel staat een korte uitleg van de les. Ook is hier de docentenhandleiding te downloaden als PDF. De handleiding is kort en concreet, om de benodigde voorbereidingstijd voor de docent zo minimaal mogelijk te houden.

Klassikaal deel

Het klassikale deel heeft een introscherm, waarmee de les wordt gestart. Via dit introscherm kun je bij de video's komen.

Stats

Case

In de film ontmoet je een ooggetuige en een mbo-student. Samen vertellen ze het verhaal van de plek. In deze les wordt gebruik gemaakt van mentimeter. De studenten kunnen met hun mobiele telefoon naar menti.com gaan en de code invullen die op het scherm verschijnt. De juiste vraag verschijnt dan op hun beeldscherm. Over de uitkomsten kun je in gesprek gaan met de studenten op een manier die voor jullie goed werkt. Denk bijvoorbeeld aan een klassengesprek, een meningslijn of een dialoog. De digitale voorbereidingsles neemt ongeveer 1 lesuur in beslag. Je kunt met de klas discussiëren over de antwoorden op de vragen. Als de studenten al over veel voorkennis beschikken dan kun je de introductiefilm overslaan. De vragen in deze les zijn gebaseerd op kritische denkvaardigheden. (zie website) De les kan ingepast worden in de vakken burgerschap. Alle instellingen die aan dit project meewerken, bieden een programma op maat voor mbo-studenten op hun locatie.

Samenwerking

Deze les is tot stand gekomen door samenwerking van de volgende organisaties:

  • Stichting Musea en Herinneringscentra 1940-1945 (SMH)
  • Joods Cultureel Kwartier
  • Nationaal Monument Kamp
  • Vught Herinneringscentrum
  • Kamp Westerbork
  • Indisch Herinneringscentrum
  • Nationaal Monument
  • Kamp Amersfoort
  • Nationaal Comité 4 en 5 mei
  • Anne Frank Stichting
  • Landelijk Steunpunt Gastsprekers
  • Jeanny Duijf Duijf Media
  • Jan Heuves
  • Accent Interactive

Meer weten?

Accent Interactive is een full service internetbureau in Alphen aan den Rijn. We zijn gespecialiseerd in gebruiksvriendelijke websites, webshops, applicaties en mailcampagnes. We horen graag van je! Bel naar 0172-603130 of stuur een bericht naar: info@accentinteractive.nl

Case