8 tips over schrijven voor Google én je bezoeker

28-02-2013

Op internet gevonden worden is cruciaal voor een website. Zorgen dat je zichtbaar bent in zoekmachines zoals Google is dus erg belangrijk. Bezoekers moeten jouw site gemakkelijk vinden, maar de inhoud ook snel tot zich kunnen nemen.

Tip 1: keywords

Als iemand iets zoekt in Google, dan tikt deze persoon één of meerdere begrippen in. Stel bijvoorbeeld dat je een schildersbedrijf hebt. Dan wil je vindbaar zijn via begrippen als 'schildersbedrijf', 'winterschilder', 'houtbescherming', enzovoort. Deze sleutelbegrippen noemen we keywords. Wanneer de inhoud op jouw site de juiste keywords bevat, vinden bezoekers je sneller in Google.

Tip 2: kort maar krachtig schrijven

Het internet is geen boek. De aandacht van je bezoekers is verdeeld tussen jouw site en talloze andere sites. Ook leest een beeldscherm minder fijn dan een gedrukte pagina. Mensen lezen dus veel selectiever op internet. Houd je zinnen daarom kort en deel je teksten op in kleine alinea's. Een goede vuistregel is maximaal 15 woorden per zin en maximaal 4 á 5 regels tekst per alinea.

Tip 3: juist gebruik van h-tags

Een zoekmachine die jouw artikelen indexeert, kijkt ook naar de zogenaamde 'h-tags'. Die 'h' staat voor het Engelse woord 'heading', oftewel 'titel'. Keywords die hier in staan, worden door de zoekmachine als extra belangrijk geacht. Geef de paginatitel altijd de tag <h1> mee en vermeld daarin de belangrijkste keywords. Een titel van een artikel krijgt vervolgens een <h2> tag en eventuele tussenkopjes een <h3> tag. Ga nooit dieper dan een <h3> tag, dus geen <h4>, <h5>, enzovoort.

Tip 4: gebruik title- en alt-teksten en let op naamgeving

Gebruik bij links en ankers altijd het title-attribuut en gebruik alt-teksten bij afbeeldingen. Hiermee beschrijf je waar links naar verwijzen, of wat er op afbeeldingen te zien is. Gebruik zoveel mogelijk keywords in deze omschrijvingen. Let er bij plaatjes ook op dat ze een logische bestandsnaam hebben. Dus niet 'img4096.jpg', maar bijvoorbeeld 'latexverf-histor-donkerblauw.jpg'.

Tip 5: zorg voor relevante links naar buiten

Jouw website is geen eiland. Bezoekers én zoekmachines belonen sites die relevante en interessante links opnemen naar extra informatie. Zorg dus voor voldoende links naar je eigen inhoud, maar vooral ook naar die van anderen. Pas wel op met zogeheten 'linkruil'. Google bestraft pagina's die lukraak linken naar externe inhoud. Je links moeten dus passen bij het onderwerp en relevant zijn voor de lezer.

Tip 6: regel inkomend verkeer van buiten

Zorg dat er ook veel andere sites zijn die naar jouw site linken. Vraag bijvoorbeeld sites met soortgelijke onderwerpen om naar jouw site te linken. Pas wederom op voor zinloze linkruil, deze wordt bestraft. Toch kan iets simpels als het plaatsen van een link naar jouw site op LinkedIn al positief werken. Ook is het positief als veel mensen naar jouw pagina linken via bijvoorbeeld Twitter. Bezoekers waarderen het als ze ook op andere plekken tegen jouw site aanlopen. Dit verhoogt je autoriteit op het internet.

Tip 7: schrijf unieke teksten

Het gemak waarmee informatie op internet kan worden gekopieerd, is ook een valkuil. Als jouw site (delen van) andere webteksten overneemt, zal een zoekmachine dit ook bestraffen. Daarnaast trek je simpelweg meer bezoekers als mensen zien dat je iets unieks te vertellen hebt. Ook zijn ze dan sneller geneigd om je artikel via social media te delen.

Tip 8: schrijf actief

Gebruik op internet geen wollig taalgebruik. Schrijf korte en actieve zinnen. Vermijd lange zinsconstructies en schrijf zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd. Een slecht voorbeeld: 'ook zal deze cursus voor u een prima uitgangspunt zijn voor een verhoging van uw productiviteit en werkgemak.' Een goed voorbeeld: 'deze cursus verhoogt uw productiviteit en werkgemak.' Vermijd ook jargon, tenzij je zeker weet dat je doelgroep dit begrijpt.

⊕ 28-02-2013 gepost door Vanessa Tekelenburg

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.