10 tips om de conversie van je website te verhogen

Met een goede zoekmachine-optimalisatie (SEO) en een goede AdWords-campagne trek je bezoekers naar je website. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze bezoekers blijven? En nog beter: hoe zorg je ervoor dat ze iets bij je kopen? Tien tips voor conversie van bezoeker naar besteder.

1. Vertel je 'Unique Selling Points'

Een bezoeker zal binnen enkele seconden (maximaal 7) beslissen of jouw website de moeite waard is. Zorg dus dat meteen duidelijk is wat jouw site onderscheidt van je concurrenten. Doe dit op de homepage en op andere landingspagina's en je site wordt al veel interessanter voor je bezoeker.

2. Focus!

Probeer niet alles wat je verkoopt op 1 pagina te proppen. Vooral je homepage is bedoeld om de aandacht van je bezoeker te richten, niet te verstrooien. Dit geldt ook voor de navigatie van je website. Vermijd loze navigatie-titels als 'producten'. Twee goede voorbeelden zijn de sites van Apple en Bol. Op Apple.nl zie je in het navigatiemenu 'Mac', 'iPad', etc... staan. Op Bol.com zie je 'boeken', 'muziek', enzovoort. Er is meteen duidelijk wat ze verkopen.

3. Maak je website toegankelijk

Zorg dat je website werkt in zoveel mogelijk webbrowsers. Je site moet het in ieder geval doen in Internet Explorer, Firefox, Google Chrome en Safari. Vergeet ook de mobiele browsers van Android en iOS niet. Steeds meer mensen surfen via mobiele apparaten. Vooral tablets als de iPad zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Zorg dus dat jouw site ook via zulke apparaten een prettige gebruikerservaring biedt.

4. Maak van je klanten ambassadeurs

'Heeft u een klacht, vertel het ons. Bent u tevreden, vertel het anderen.' Iedereen kent deze uitdrukking en op internet is dit nog meer van toepassing. Bezoekers zijn veel sneller geneigd iets te kopen bij een winkel als ze weten dat een kennis daar ook iets heeft gekocht. Stimuleer dit gedrag door het bijvoorbeeld gemakkelijk te maken voor je bezoekers om aankopen te delen met vrienden via sociale media.

5. Wees eerlijk en geef iets gratis weg

Heb je een webshop? Wees dan eerlijk op het gebied van dingen als voorraden, verzendkosten, etc. Zorg dat je klant niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Ben je niet de goedkoopste? Zorg dan dat duidelijk is waarom jij de beste bent. Verleid je klant door iets weg te geven, bijvoorbeeld een gratis advies of het kwijtschelden van verzendkosten.

6. Help je klant

Zorg dat je jouw klant tijdens zijn zoektocht naar producten ook enkele alternatieven aanbiedt. Hij zal dan misschien niet gaan voor product A, maar wellicht verleid worden door product B. Zorg dat het aankoopproces transparant en duidelijk is. Verstop belangrijke knoppen niet

7. Blijf testen en meten

Houdt Google Analytics goed in de gaten. Houdt A/B tests om te kijken welke versie van belangrijke pagina's meer conversie oplevert. Gebruikerstests kunnen ook helpen, maar bekijk ook vooral jouw eigen site door de ogen van een klant.

8. Vraag selectief om informatie

Vraag in je winkelwagen, of andere formulieren niet meer informatie van je klanten dan strikt noodzakelijk. Mensen staan (terecht) al snel wantrouwend tegenover sites waar ze enorme bergen aan informatie moeten invullen.

9. Straal vertrouwen uit

Zorg dat klanten je contactinformatie gemakkelijk kunnen vinden. Ben je aangesloten bij een branche-organisatie, of is jouw bedrijf voorzien van een keurmerk? Maak dit dan prominent zichtbaar op je site. Zorg voor een strak site-ontwerp en wees duidelijk en eerlijk over je algemene voorwaarden, eventuele garantievoorwaarden en dergelijke.

10. Vergeet je klanten niet

Een veelgemaakte fout is om je klant te vergeten op het moment dat de aankoop een feit is. Energieleveranciers, telefoonaanbieders en kabelmaatschappijen zijn hier bijvoorbeeld een ster in. Iedereen weet dat ze de leukste aanbiedingen doen voor nieuwe klanten en de bestaande klant al gauw vergeten. Het gevolg: je klant voelt zich een nummer en gaat bij een volgende aankoop rondkijken naar een aantrekkelijker aanbod. Houdt de klantrelatie ook na een aankoop warm met aantrekkelijke aanbiedingen.

Meer informatie?

Nieuwsgierig naar wat Accent Interactive voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan nu contact op voor een afspraak of bel naar 0172-603130.

⊕ Gepost door Vanessa Tekelenburg

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.