Trotse Sponsor!

Alphen d'Huez benefietfestival brengt bijna € 10.000 op

Met ruim 600 bezoekers en een totale opbrengst van € 9569,54 is het KWF benefietfestival Alphen d'Huez een groot succes te noemen. De derde editie van het Alphense evenement vond afgelopen zaterdag 7 september plaats in cafés Querelle en De Natte. De opbrengsten zijn hoger dan de vorige twee jaargangen bij elkaar. Daarmee zit een stijgende lijn in het succes van Alphen d'Huez.

Niet alleen het mooie weer, ook de sfeer en aankleding van het festival hebben bijgedragen aan het succes. Zodra de bezoekers de locaties binnenliepen, werden zij verrast door de creatieve en artistieke sfeer. Levensgrote krabben (gebaseerd op het KWF-logo), speciale verhoogde (sta)tribunes, graffitikunst en omgebouwde pallets toverden De Natte en Querelle om in Alphen d'Huez-sferen. Ook hingen er tientallen witte paraplu's aan metershoge kabels om bezoekers tegen de regen te beschermen, die gelukkig uitbleef. Zodra de avond viel, werd het witte Randstad-pand in de Julianastraat tot verrassing van de bezoekers verlicht met een supersized, geprojecteerde KWF-krab met gitaar.

Eenmaal, andermaal, verkocht!

In Querelle was een Alphen d'Huez 'winkel' aanwezig waar T-shirts en gesponsorde producten werden verkocht tegen zachte prijzen. Een deel van de producten (van modewinkels Vero Moda (Alphen), La Percha (Boskoop), giftshop It's a Present (Utrecht), Kort Kappers en SBA Photography) werd via een veiling aan de bezoekers aangeboden. In totaal leverde de verkoop van de producten een kleine € 1.000 donatiegeld op. Het overige geld werd ingezameld via entreegeld (€ 5 per bezoeker vanaf 13 jaar), donaties en KWF-collectebussen. Daarnaast werd van iedere gekochte consumptie in De Natte en Querelle (drankjes, pizzapunten van Italy Express) een gedeelte gedoneerd aan KWF.

Groeiend enthousiasme

De groep vrijwilligers die het festival op poten zette, was groter dan voorgaande jaren. In zeer korte tijd (ruim twee maanden) werd een gevarieerde line-up van 18 muzikale acts neergezet en zegden meer dan 20 sponsors hun steun toe aan Alphen d'Huez. Ook is veel aandacht besteed aan promotie van het festival. Twintig vrijwilligers hielden in augustus een ludieke flyer actie – begeleid door muzikanten – in het centrum van Alphen. En binnen enkele weken groeide de facebookpagina www.facebook.com/adkwf naar bijna 700 'likes'. Op 7 september waren in totaal zo'n 25 enthousiaste vrijwilligers op de been.

Omwonenden bedankt

Ook aan de omwonenden werd gedacht. Zij kregen daags voor het festival een brief in de bus om hen te attenderen op de aanwezigheid van buitenpodia en het extra geluid dat daarmee gepaard ging. De organisatie kreeg uiteindelijk weinig tot geen klachten en is de omwonenden, winkeliers en horeca dankbaar voor hun begrip en flexibiliteit.

Zonder sponsors geen festival

Naast het werk van de vrijwilligers staat of valt het benefietfestival met de steun van sponsors. De deelnemende cafés Querelle en De Natte, Adfocom, Van Os tassen & koffers, Kipling en RUWI Woonidee zijn hoofdsponsors van het evenement. Daarnaast is Alphen d'Huez gesteund door GBI Van Beijeren, Accent Interactive, De Klussenier, Alphen Stad FM, Alphens Nieuwsblad, Blutsgeschwister, Royal Dutch Coach, Printgarden, RWE Techniek, Kort Kappers, SBA Photography, Vero moda, It's a Present, Parapluwinkel, Italy Express en BeatsNew.

⊕ Gepost door Vanessa Tekelenburg

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.