Do’s en don’ts van zakelijk Facebooken

Veel bedrijven hebben tegenwoordig een pagina op Facebook. Toch gaan niet alle bedrijven even verstandig om met dit medium. Er zijn zelfs Facebook-pagina's die misstanden op bedrijfspagina's aan de kaak stelt. Enkele tips om jouw pagina succesvol en geliefd te maken.

Do's

1. Gebruik goede foto's en beeldmateriaal.

Zorg dat het beeldmateriaal op jouw Facebookpagina van goede kwaliteit is. Heb je zelf geen designskills of ben je geen fotografie-talent, huur hier dan iemand voor in. En steel nooit beeldmateriaal van Google. Zorg dat je pagina er verzorgd uitziet.

2. Vermeld je contactinformatie

Zorg dat de basisinformatie over je bedrijf ook op jouw Facebookpagina te vinden is. Vermeld minstens je (e-mail)adres, website en telefoonnummer.

3. Plaats korte, maar krachtige berichten

Je hebt op Facebook geen limiet van 140 tekens, zoals op Twitter. Dat betekent alleen niet dat je complete artikelen moet gaan plaatsen. Hou het kort.

4. Zorg dat je iets te melden hebt

Jouw pagina moet een toevoeging zijn in het leven van de lezer. Zorg dat je iets toevoegt waar mensen wat aan hebben en beperk je niet tot schaamteloze reclame voor jezelf.

5. Wees sociaal

Een social media-pagina is een dialoog. Zie je een vraag of reactie? Ga hier dan zelf ook op in. Al is het maar om iemand kort te bedanken. Deel ook dingen die jij tegenkomt op Facebook die wellicht niet meteen naar jouw bedrijf verwijzen, maar die wel interessant kunnen zijn voor je doelgroep.

6. Gebruik de statistiek-tools

Zodra jouw pagina voldoende 'likes' heeft verzameld krijg je inzicht in bezoekersstatistieken. Gebruik deze om te zien hoeveel mensen over jouw posts praten. Gebruik deze informatie ook om te zien wat mensen leuk vinden en besteed hier meer aandacht aan.

Don'ts

1. Vertrouw niet enkel op automatisch posten

Als je jouw bezoekers snel wilt wegjagen moet je vertrouwen op automatisch gegenereerde Facebook-posts. Zorg dat je deze dan ook minstens afwisselt met 'ouderwets' handgetikte berichten. Laat merken dat er een mens achter de knoppen zit.

2. Negeer of verwijder klachten niet

Mensen klagen graag, vooral op internet. Facebook is geen uitzondering. Probeer echter niet om negatieve ervaringen van klanten onder het virtuele tapijt te schuiven, maar laat merken dat je klachten serieus neemt. Handel persoonlijke klachten wel netjes privé af, maar laat openbaar merken dat je de klacht serieus neemt.

3. Post niet constant, Facebook is geen Twitter

Houd de frequentie van je posts onder controle. Niemand ziet zijn of haar tijdlijn graag ondersneeuwen met berichten van een bedrijf. Hoe cool jouw bedrijf ook mag zijn.

4. Houd het 'on topic' en politiek correct

Praat niet over onderwerpen die te ver af liggen van je marktgebied. Plaats vooral geen discussies over politiek, religie, etcetera. Dit is zinloos en je stoot altijd wel iemand tegen de borst. Vuistregel: bespreek je een bepaald onderwerp niet met je klanten in een vergadering? Laat het dan ook weg van je Facebookpagina.

5. Wees authentiek

Zorg voor een authentieke 'stem' op je pagina. Verschuil je niet achter corporate prietpraat en spreek direct, in plaats van "Wij als bedrijf X, blabla", dat interesseert niemand. Doe alsof je een beleefd gesprek voelt in de trein, of bij de kapper. Dus praat als een mens van vlees en bloed, maar houd het beleefd.

6. Houd geen like/deel-acties en gebruik je pagina niet als winkel

Deze spreekt redelijk voor zichzelf. Deel of like-acties leveren misschien kortstondig veel belangstelling op, maar binden je bezoeker niet aan je merk, maar aan een materiële prijs. Overigens zijn dit soort acties ook tegen de regels van Facebook. Overlaad je bezoekers ook niet met advertenties voor je eigen product(en). Je wilt op Facebook in eerste instantie informeren en discussiëren, niet verkopen. Heb je toch een actie, laat deze dan lopen via een Facebook app, dat mag wel.

Facebook is eigenlijk alleen voor de B2C-markt interessant als bedrijf, als B2B-bedrijf heb je hier weinig te zoeken en is LinkedIN een beter medium!

⊕ Gepost door Vanessa Tekelenburg

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.