Social recruitment

"Social recruitment". Een brede term die de laatste maanden of zelfs jaren steeds meer gebruikt wordt. Wat het betekent? Goede vraag, want eigenlijk loopt er een aantal definities door elkaar, maar het komt neer op het werven van geschikte kandidaten voor een baan via de social media. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van bekende platformen zoals Facebook, Twitter of LinkedIn, maar het komt ook voor dat 'personeelsverkenners' via blogs of online communities een eventuele nieuwe werknemer zoeken. Social recruitment betekent zowel een recruiter die intensief naar kandidaten zoekt, als bedrijven die gewoon een vacature plaatsten via social media.

Jobsites

De term social recruitment wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt, maar eigenlijk is het fenomeen niet meer zo nieuw. Denk bijvoorbeeld aan de website Monster (in Nederland beter bekend als Monsterboard), die het licht zag in 1996 en in 1998 naar ons land kwam overgewaaid. Er stonden al snel duizenden vacatures op die door bedrijven geplaatst werden, en het was erg makkelijk voor werkzoekenden om te reageren. Hetzelfde gold voor sites als Stepstone.nl of NationaleVacaturebank.nl.

Verschuiving

Natuurlijk heeft er wel een verschuiving plaats gevonden. LinkedIn werd al snel een manier om online te netwerken. Men kon in het profiel aangeven op zoek te zijn naar een nieuwe baan. Recruiters waren door het dolle heen met de website. Later werden Facebook en Twitter ook belangrijke platformen om op zoek te gaan naar geschikt jobkandidaten of om een vacature de wereld in te helpen.

Yoomy

Onderzoek van Jobvite uit 2013 heeft uitgewezen dat ruim één op de vijf werkzoekenden een baan heeft gevonden dankzij social media. Natuurlijk merken ook recruiters dat deze trend zich steeds verder uitbreidt, en de eerste social recruitment startups zijn al gesignaleerd. Een voorbeeld daarvan is Yoomy, volgens eigen zeggen vooruitstrevend in social recruitment. Zie bieden een gehele service aan, inclusief vacature management, werving & selectie en nog vele andere diensten. Daarnaast hebben ze een Facebook Vacature App ontwikkeld, speciaal om personeel te werven via Facebook. Alle vacatures worden overzichtelijk geplaatst in een apart tabblad op de Facebook bedrijfspagina.

Jobtippers

Een zeer innovatieve manier van social recruitment vindt men bij Jobtippers. Jobtippers.nl is een vacaturesite, maar heeft een speciale manier bedacht om de vacatures in te vullen. Men meldt zich aan als lid en zoekt op de site niet alleen een baan voor zichzelf, maar kan ook iemand in zijn of haar omgeving tippen door de vacature door te sturen. Reageert die persoon op de baan en wordt de persoon ook aangenomen, verdient de gouden tipgever 250 euro. Ook is er geld te verdienen met het aanleveren van nieuwe jobtippers en krijg je zelfs nog een bedrag als deze nieuwe jobtipper weer een gouden tip geeft of andere jobtippers inbrengt. Een leuke manier dus om je netwerk te vergroten en er tegelijkertijd wat aan te verdienen. Van Jobtippers is ook een mobiele versie beschikbaar voor je smartphone of tablet.

Social recruitment is dus al een tijdje onder ons, maar wordt steeds groter. Op zoek naar nieuw personeel of juist naar een baan? Denk dan zeker eens aan deze originele manier.

Hulp nodig bij het inzetten van Social recruitment? Wij helpen je graag verder 0172-603130 of stuur een mail: info@accentinteractive.nl

⊕ Gepost door Vanessa Tekelenburg

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.