Interactieve online journalistiek

Al jarenlang duikt in de eerste week van januari dezelfde krantenkop op: “Oplage kranten alweer gedaald”. Mensen stillen hun behoefte naar nieuws niet meer met de papieren krant, maar trekken steeds maar naar het internet. Een interessante ontwikkeling, waar dit jaar volop is ingespeeld door bijvoorbeeld Blendle en MyJour.

De Correspondent

In 2013 werd er al een vernieuwend concept op het gebied van journalistiek gepresenteerd: de website De Correspondent. De Correspondent richt zich niet op nieuws zoals we dat kennen, het doel is niet om als eerste met een scoop te komen of om zogenaamde nieuwshypes lukraak te volgen. De Correspondent richt zich meer op achtergrond- en onderzoeksjournalistiek. Men kan lid worden van de website voor een vast bedrag en heeft dan toegang tot alle content. De Correspondent publiceert verhalen van eigen journalisten.

Blendle

In 2014 kwam Blendle. groot in de media. Via een eigen Blendle account, kun je bladeren door Nederlandse kranten en tijdschriften en worden artikelen uit al die verschillende media verzameld. Via dat account betaal je per artikel dat je leest. Heb je in real life een abonnement op een krant, kun je die via Blendle meestal gratis online lezen. Blendle kent ook een zoekmachine, waarmee je alle papieren kranten en tijdschriften kunt doorzoeken.

MyJour

Wat veel mensen door de enorme aandacht voor Blendle misschien ontgaan is, is dat er al eerder zo’n initiatief is ontstaan: MyJour. Ook bij MyJour lees je via je een eigen account artikelen en betaal je alleen voor wat je leest. Dat betalen gaat via zogenaamde my’s: credits die je per bundel aanschaft. Alle artikelen zijn ook leesbaar op tablet of mobiele telefoon en er zijn via MyJour ook enkele gratis artikelen te lezen. Niet alleen kranten zijn vertegenwoordigd bij MyJour, er is ook veel vakliteratuur te vinden voor verschillende werkgebieden. Ook boeken van diverse uitgeverijen kan men via MyJour vinden.

Deze nieuwe en interactieve vormen van journalistiek getuigen van veel creativiteit en zijn helemaal ingespeeld op de ‘Mobile’ trend. Via deze media heb je het nieuws altijd bij je. Daarnaast spelen de media in op de ‘Segmentatie’ trend. Niet iedereen zit op hetzelfde nieuws te wachten en op deze manier kiest iedereen zijn eigen nieuws. Wij hopen op nog veel meer van dit soort vernieuwende initiatieven, op welk gebied dan ook!

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.