Instagram als marketingtool

Instagram. Iedereen heeft er zo langzamerhand wel eens van gehoord. Een applicatie voor je telefoon of tablet die het makkelijk maakt om foto’s te bewerken en te delen. In Nederland zijn er inmiddels 1,4 miljoen gebruikers, waarvan er dagelijks zo’n 536.000 inloggen (bron: Marketingfacts http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014). Een ideaal medium dus om aan je marketingstrategie toe te voegen.

Waarom Instagram?

Instagram is nog altijd een groeiend medium. Wereldwijd zijn er zelfs 150 miljoen gebruikers. Instagram is heel makkelijk te gebruiken en neemt weinig tijd in beslag. Door slechts enkele minuten per dag tijd aan Instagram besteden, kun je voor je bedrijf al veel meer bekendheid genereren.

Hoe gebruik ik Instagram als marketingtool?

Instagram is het uitgelezen middel voor creatieve campagnes. Hieronder geven we je een paar tips.

- Gebruik hashtags
Hashtags zijn de woorden die achter het # teken staan. Gebruikers kunnen op zo’n term zoeken en zullen dan jouw foto in het overzicht van die tag zien staan. Verkoop je sokken? Gebruik dan bijvoorbeeld de hashtags #sokken #socks #voeten etc. Je kunt ook zelf een hashtag bedenken. Gebruik deze consistent (en spoor je klanten aan dat ook te doen).

- Organiseer een winactie
Dit is een manier om je bereik drastisch te vergroten. Upload een foto van het te winnen product op je Instagramprofiel. Vraag vervolgens aan je volgers de foto te delen, jouw profiel te taggen en de door jou geselecteerde hashtags te gebruiken. Aan het eind van de winactie wijs je een willekeurige winnaar aan. Op die manier leren ook de volgers van jouw eigen volgers je bedrijf kennen.

- Vermijd standaard foto’s
Het leuke aan Instagram is juist dat je een zo origineel mogelijke foto kunt plaatsen. Standaard foto’s van je product staan al op je website of in je webshop. Indien mogelijk, show je product dan in actie. Maak bijvoorbeeld een foto van je sokken als je ze aanhebt of van tientallen paren in de sokkenlade. Gebruik een leuke filter om het geheel op te fleuren.

- Speel in op thema’s
Het WK, Kerstmis, Oud & Nieuw of gewoon het begin van de lente: er speelt altijd wel iets in Nederland. Verwerk deze gebeurtenissen in je foto’s! Plaats bijvoorbeeld een foto van een cadeautje onder de kerstboom met een titel als: ‘Welk paar sokken zal hierin zitten?’ of plaats tijdens een voetbalwedstrijd een foto van een groep mensen met allemaal oranje sokken aan.

- Laat je bedrijf zien

Via Instagram is het makkelijk om je volgers een kijkje achter de schermen te gunnen. Plaats zo af en toe eens een foto van een vergadering of een after work borrel. Dit zorgt voor een persoonlijkere verstandhouding met je volgers en/of klanten. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden voor je Instagram account te bedenken. Wees creatief en denk ook na over het doel van je account, dan zal Instagram jouw bedrijf een hoop op kunnen leveren.

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.