De ideale Facebookpost

Facebook is allang niet meer alleen interessant voor de particuliere gebruiker. Ook bedrijven maken er volop gebruik van. Maar hoe creëer je nou de ideale Facebookpost? Wij geven je vijf tips!

1. Houd het kort
Uit onderzoek van Jeff Bullas  blijkt dat berichten met minder dan 80 tekens, 66% kans hebben op meer interactie dan berichten van boven de 80 tekens. Geen ellenlange verhalen dus, maar breng je boodschap kort en bondig over. Een link bij je post? Nog beter! Vat in één aantrekkelijke zin samen wat er na het aanklikken van de link op jouw klant of relatie staat te wachten.

2. Post het ’s nachts
Dat klinkt een beetje gek, want vaak wordt aangenomen dat statusupdates die tijdens de werkuren worden geplaatst, het meeste succes hebben. Niets is echter minder waar! Een post die doordeweeks overdag wordt geplaatst, heeft veel meer concurrentie dan een post die ’s nachts of in het weekend wordt geplaatst. Kies je dus voor een ongebruikelijk tijdstip, heb je vaak meer interactie.

3. Houd het rustig
Niemand zit te wachten op een “stalkerbedrijf”. Vijf keer op een dag posten is voor niemand leuk. Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt namelijk dat bedrijven die maar één of maximaal twee keer per dag posten, 40% meer kans op interactie hebben dan bedrijven die veel meer posten. Sterker nog: bedrijven die één tot vier keer per week posten, hebben 71% kans op meer interactie!

4. Wees interactief
Als je op zoek bent naar wat meer binding met je klanten, relaties of fans, zoek dan daadwerkelijk contact met ze. Stel bijvoorbeeld vragen, of bedenk een zogenaamde aanvulzin: “Ik vind Accent Interactive helemaal te gek omdat…?”. Deze berichten met de oproep tot aanvullen, ontvangen gemiddeld 9 keer meer comments dan gewone posts.

5. Meten is weten
En zoals altijd geldt ook hier: meten is weten! De vier tips die we hierboven voor je op een rijtje hebben gezet, zijn slechts (goed op weg helpende) richtlijnen. Misschien merk jij juist dat een post in het weekend helemaal niet werkt, of dat je meer reacties krijgt op lange berichten. Op elke regel is namelijk een uitzondering. Ben jij die uitzondering? Bedenk dan gewoon een eigen ideale Facebookpost!

Blogger: Roxanne Buisman

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.