Wil jij een nieuw online product lanceren?

27-01-2015

Stel je voor: je hebt een fantastisch idee voor een online product of een applicatie en je wilt dat product graag ontwikkelen, maar er is weinig tijd en de financiële middelen zijn beperkt. Wat doe je dan? Je ontwikkelt een MVP!

Wat is een MVP?

MVP staat voor Minimum Viable Product, vrij vertaald een minimaal levensvatbaar product. Het product bevat slechts de kernfuncties en alles wat niet per se nodig is voor het product, wordt weggelaten. Het moet echter wel waarde creëren voor eventuele gebruikers (denk aan amusement of informatief). Dat is het levensvatbare gedeelte. We spreken van een levensvatbaar product als de MVP voldoende inkomsten genereert om de uitgaven van de ontwikkeling ervan te dekken.

Voorbeeld van een MVP

Een goed voorbeeld van een MVP is Instagram. In eerste instantie werd het alleen gebruikt om foto’s met filters te bewerken. Pas later, toen bleek dat Instagram een succes werd, werden de opties voor bewerking uitgebreid, kon men ook filmpjes uploaden en zelfs privéberichten naar elkaar versturen.

Hoe maak ik een MVP?

Om een succesvolle MVP te ontwikkelen, is een goede voorbereiding cruciaal. Als allereerste moet je de kern van het product definiëren. Wat wil ik met het product bereiken en voor welke doelgroep is het bedoeld? Welke functies zijn daarbij een absolute must en welke functies kan ik later nog toevoegen? Een goede manier om dat te bepalen is om de functies die je in gedachten hebt, een cijfer te geven. De functies met het hoogste cijfer komen in je MVP. Kijk ook eens naar al bestaande en vergelijkbare producten. Wat voor functies hebben deze producten en nog belangrijker: hoe moet het anders? In dit proces moet je heel kritisch zijn, zodat je inderdaad zo min mogelijk tijd en geld verspild. Werk je met externe ontwerpers en/of ontwikkelaars? Wees dan heel duidelijk in wat je wel en niet wilt, en leg uit dat er later eventueel ruimte is voor meer creativiteit. Nog een laatste tip: wees niet bang voor een second opinion. Advies van vrienden of collega’s kan zeker helpen.

Feedback

Zoals we wel vaker zeggen hier, meten is weten! Raadpleeg dus statistieken om erachter te komen of jouw product veel gebruikt/gedownload wordt en of mensen ook terugkeren naar het product. Daarnaast is het heel belangrijk om feedback te krijgen van gebruikers. Je mag hierbij best proactief te werk gaan en gebruikers zelf benaderen met de vraag wat zij van je product vinden. Wees ook zichtbaar op social media. Maak zowel een Twitter- als een Facebookaccount aan zodat gebruikers van jouw MVP je kunnen bereiken. Vermeld ook altijd je contactgegevens in je product.

Wel of niet?

Na het raadplegen van de statistieken en de feedback van de gebruikers, is het tijd voor de hamvraag. Ga ik wel of niet door? Wees hierbij eerlijk, want als je MVP niet aanslaat, is er een grote kans dat dit bij uitbreiding ervan ook niet gebeurt. De kernfuncties zitten tenslotte als in je MVP, nietwaar? Is je MVP wel een groot succes? Gefeliciteerd, je hebt zojuist een ticket naar het verder ontwikkelen van je product gewonnen!

Wil jij een nieuw online product lanceren? Wij praten graag over de mogelijkheden om dit samen met jou te doen op een manier die bij jou past. Bel voor een afspraak: 0172 - 60 31 30. De koffie staat klaar!

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.