Contentmarketing is het helemaal in 2015

25-02-2015

Dit artikel is geschreven door:

Zo ongeveer elke trendwatcher op het gebied van online producten en marketing wist het zeker: contentmarketing wordt dé trend van 2015. De content moet steeds persoonlijker worden om zo meer resultaat te boeken. Maar wat is contentmarketing eigenlijk en wat kun je ermee? Accent Interactive zocht het voor je uit.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is eigenlijk de informatie die door een organisatie (jouw organisatie in dit geval) wordt gepubliceerd en die relevant, geloofwaardig en waardevol is voor een bepaalde doelgroep. Nogal breed dus. En wie bepaalt er nou wat waardevol en geloofwaardig is? Nou, de klant zelf.

Potentiële klanten zijn vaak actief op zoek naar informatie over een bepaald product. Het is dus heel belangrijk dat jij je op een positieve manier onderscheidt in de informatie die je verspreidt over dit product. Niemand zit nog te wachten op het standaard verkooppraatje, want alles is met één klik op het internet te vinden. De content die je verspreidt mag dus niet één grote aanbeveling van je product zijn. Wel moet je ervoor zorgen dat je beter bent in de informatieverstrekking dan je eventuele concurrenten.

Voorbeelden van contentmarketing

Met content bedoelen we niet alleen maar een websitetekst. De content in het begrip contentmarketing bestaat uit veel meer. Blogs, reclamespotjes of statusupdates op social media zijn ook allemaal vormen van contentmarketing. Het komt eigenlijk op het volgende neer: als bedrijf moet jij op elke mogelijke manier alle vragen van klanten over je product kunnen beantwoorden. Of dat nu via een infographic of YouTube video is.

Goede content ontwikkelen

Je vraagt je nu misschien af hoe je dan in hemelsnaam goede content ontwikkelt. Daar is niet in één keer het perfecte antwoord op te geven, omdat goede content per bedrijf, per product en per doelgroep verschilt. Wel kunnen we je een paar tips geven:

- Bedenk van tevoren voor welke doelgroep je content creëert
Dit helpt je bijvoorbeeld om de juiste retoriek te kiezen. Welke woorden gebruik je in de informatie die je verspreidt, hoe spreek je de klanten aan enzovoort.
- Zorg dat je aanwezig bent op alle soorten media

Uiteraard moet je website in orde zijn, maar ook social media is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Zorg ervoor dat je in staat bent informatie te verspreiden en vragen te beantwoorden via verschillende kanalen.
- Negeer nooit iemand
Krijg je een vraag over je product binnen? Direct reageren! Een klant geen antwoord geven is funest. Via social media worden negatieve ervaringen met je bedrijf namelijk binnen no time gedeeld.

- Maak je content mobiel beschikbaar
Zorg dat elke vorm van informatie die je verspreidt, ook perfect op mobiel formaat werkt. Dat geldt dus niet alleen voor je website, maar ook voor afbeeldingen of infographics die je online gooit. Zorg ervoor dat alles ook op een klein scherm goed te zien is.

We hopen dat we je een beter inzicht in contentmarketing hebben kunnen geven. Heb je echter nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.