De ins & outs van een livestream

Dit artikel is geschreven door:

De laatste jaren is het fenomeen “livestream” enorm in opkomst. Maar wat is het nou precies en hoe weet je of de kunst van het zogenaamde livestreamen iets voor jouw bedrijf is? In deze blog zetten we de ins & outs van een livestream voor je op een rijtje.

Wat is een livestream?

Streaming is een techniek waarbij een audio- of videobestand via een netwerk direct beluisterd of bekeken kan worden, zonder het eerst te downloaden. Met netwerk wordt in deze definitie internet bedoeld. Livestreaming gaat nog een stapje verder: hierbij vindt het materiaal dat geplaatst wordt, ook live plaats. Een livestream is dus enorm geschikt voor bijvoorbeeld evenementen.

Hoe werkt een livestream?

Om een livestream te laten werken, zijn er vier stappen nodig. Als eerste moet het evenement uiteraard gefilmd worden. Op het evenement zelf zijn dus camera’s nodig. Maar de beelden moeten omgezet worden naar een digitaal formaat, dat gebeurt via een zogenaamde encoder. Als derde is er een server nodig. De encoder stuurt het materiaal door naar deze server. Als laatste is er nood aan een zogenaamde player, in het geval van een livestream is YouTube heel erg geschikt. De player haalt de stream zelf op bij de server.

Wanneer maak je gebruik van een livestream?

Livestreams worden vaak gebruikt voor muziekfestivals. Een goed voorbeeld hiervan zijn de livestreams van Ultra, een van oorsprong Amerikaans feest dat nu ook in de rest van de wereld zijn opmars maakt. Maar ook ander soort evenementen gebruiken livestreams. Denk bijvoorbeeld aan voetbalwedstrijden of boksgala’s. Zelfs Alphen Culinair had in 2014 een livestream. Livestreams kun je gebruiken als een vorm van marketing. Dit zie je vooral bij de muziekfestivals terug. Door mensen een kijkje te laten nemen op je festival, willen ze er volgend jaar ook bij zijn. Het werkt ook dienstverlenend. Zo worden persconferenties ook wel eens live gestreamd, zodat iedereen die niet in de buurt van een televisie is, toch belangrijk nieuws mee kan krijgen. Om te beslissen of je een livestream nodig hebt, kun je jezelf een aantal vragen stellen.Waar wil ik het voor gebruiken, voor wie wil ik het gebruiken, en wat wil ik er mee bereiken? Je wilt met een livestream zoveel mogelijk kijkers trekken, op die manier zie je ook het beste resultaat. Een cateraar voor bejaardentehuizen kan dus beter geen gebruik maken van livestreams, maar als je een belangrijk sportevenement organiseert met maar een beperkt aantal toegangskaarten beschikbaar, is het wel weer heel interessant.

Voorbeelden van livestreams

Naast de livestreams die sporadisch plaatsvinden, zoals de livestreams van festivals, zijn er ook een aantal streams te vinden die altijd aanstaan.

iPanda
Via iPanda kun je naar pandaverblijven over de hele wereld kijken. Waarschuwing: het is extreem schattig dus klik niet op de link als je hard aan het werk bent.

Earthcam
Via Earthcam kijk je live naar allerlei grote toeristische spots of steden. Neem een kijkje op het strand van Rio de Janeiro of waan je in New York op Time Square.

ISS
Het International Space Station beschikt ook over een eigen livestream. Nog leuker: je kunt alle gesprekken volgen van de crew. Naast dat je prachtige beelden vanuit de ruimte ziet, heb je dus ook iets om naar te luisteren.

Roxanne Buisman

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.