Een live chat op je website

11-08-2015

E-mail, social media, ouderwets via de telefoon… Er zijn veel manieren om als bedrijf met je potentiële klanten te communiceren. Maar er is een manier om het contact nóg makkelijker te maken. Welkom in de wereld van live chat.

Wat is live chat?

Live chat is een dienst die je op je website installeert. Op je website komt een chatvenster te staan, waar bezoekers op kunnen klikken om direct contact met je op te nemen. Jij krijgt vervolgens een melding dat er gechat wordt en kunt op die manier ook gelijk reageren. Let wel: je moet je chatservice wel even op online zetten ’s ochtends…

Waarom live chat?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een significant deel van websitebezoekers, de website weer verlaat zonder contact op te nemen met het bedrijf achter de website. Via een live chat kan men gemakkelijker en sneller een berichtje sturen. Het is vervolgens wel belangrijk om gelijk te reageren. Er is namelijk ook onderzocht dat 50% van de bezoekers de website en de chat weer verlaat als er niet binnen 30 seconden gereageerd wordt.

Klets (https://klets.com/hello)

Een voorbeeld van een live chat is Klets. Deze nieuwe Nederlandse start-up verschilt wel iets van andere live chats. In plaats van een pop-up venster, maakt Klets een unieke pagina voor je aan. Op je website plaats je een link naar deze pagina. Klanten hoeven zich niet te registreren of in te loggen om met je te communiceren. En nog beter: Klets is gratis voor kleine bedrijven! Klets is ook beschikbaar op je telefoon.

LiveChat Pro (http://www.livechatpro.nl)

Een ander voorbeeld van een live chat service is LiveChat Pro. Zij plaatsen een pop-up venster op je website waarbij je de eerder genoemde melding krijgt als een (potentiële) klant een gesprek begint.

Olark (https://www.olark.com)

Olark is een internationale chat service, die werkt via het pop-up venster systeem. Bij dit systeem krijg je echter ook te zien welke pagina’s de chatter op je website al bekeken heeft. Via Olark kun je ook zien wie er allemaal op je website actief is.

Direct Force (https://www.directforce.nl)

Direct Force biedt weer een hele andere vorm van live chat aan. Via Direct Force kun je namelijk je live chat uitbesteden. Medewerkers van Direct Force krijgen een intensieve training over je bedrijf zodat ze elke vraag van websitebezoekers kunnen beantwoorden. Welke live chat past bij jou? Ben je geïnteresseerd in een live chat systeem? Bedenk dan goed welke vorm van live chat het beste bij je past. Wellicht kan het voor een groter bedrijf handig zijn om de live chat uit te besteden. Voor een kleine bedrijf is een persoonlijk live chat systeem weer beter.

Tekst: Roxanne Buisman

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.