Beoordeeld met een 9.6 9.6
Het beste uit je webshop halen

Het beste uit je webshop halen

E-commerce

Om een webshop of website te runnen én om deze succesvol te maken heb je veel kennis nodig. Een goed lopende webshop of website draait bijvoorbeeld niet alleen om het aantal bezoekers op jouw site maar om nog veel meer aspecten. Omdat de E-Commerce markt aan snelle veranderingen onderhevig is, is het van groot belang om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen die er plaatsvinden en hierop als bedrijf in te spelen. In deze blog geven we je een aantal tips en trends op het gebied van E-Commerce.

Tips

Hier komt de eerste tip: zorg voor een duidelijke navigatie. Een duidelijke navigatie is van groot belang voor een webshop of website. In een oogopslag moet jouw websitemenu duidelijk maken wat je te bieden hebt! 

Verder is het goed om een duidelijke en taakgerichte homepage te hebben. Mensen komen namelijk altijd met een bepaald doel naar jouw webshop of website. Uit onderzoek is gebleken dat 99 procent van het aantal bezoekers op een site daar doelgericht terecht komt. Bijna elke bezoeker zoekt een antwoord op een bepaalde vraag of is op zoek naar een specifiek product. 

De volgende tip heeft te maken met je productpagina. Op de productpagina worden meestal product gerelateerde kenmerken vermeld, maar het is natuurlijk nog veel interessanter voor je klant om iets over de voordelen van een product te weten te komen.

Wat tegenwoordig ook belangrijk is, is om je social media up-to-date te houden. Via social media kun je namelijk jouw doelgroep makkelijk en in grote aantallen bereiken. Er zijn verschillende netwerken waar je jouw bedrijf kunt promoten. Voor B2C kun je een account aanmaken op Instagram, Facebook en Twitter. Voor B2B kun je het beste een bedrijfsprofiel aanmaken op LinkedIn.

Last but not least: gebruik goede en mooie foto’s op je site. Bezoekers willen online graag dezelfde beleving als in een fysieke winkel. Ze willen het product als het ware voelen. Het is dus belangrijk dat foto’s mooi en scherp zijn. Het beste is om foto’s te maken vanuit verschillende hoeken.

Trends

Laten we het nu over de trends gaan hebben. Zoals we al eerder schreven verandert de markt van E-Commerce erg snel en is het dus belangrijk dat je als bedrijf op de hoogte blijft van de actuele ontwikkelingen op dit gebied. Wij vertellen je graag meer over de trends van 2020.

Laten we gelijk met de belangrijkste in het rijtje beginnen: verkopen via marktplaces. Maar liefst 40 procent van alle online verkopen wordt via marktplaces gedaan, ja écht 40 procent! De Nederlandse online shoppers hebben een duidelijke voorkeur voor deze methode. 61 Procent van de shoppers zoekt producten via marktplaces, dit tegenover 53 procent die zoekt via andere zoekmachines zoals Google. De twee belangrijkste marktplaces van dit moment zijn Bol.com en Amazon.

De volgende op ons lijstje is het gebruik van Progressive Web Apps. Dankzij de techniek achter PWA krijg je een snelle en gebruiksvriendelijke website of webshop. Leuk feitje: PWA kan ook offline gebruikt worden.

Een grappige nieuwe trend is dat mensen steeds vaker last krijgen van een zogeheten “bezorgschaamte”.

Elke dag weer een bezorger aan de deur, of nog erger, bij de buren. Steeds meer klanten vinden het prettiger om daarom hun pakketten op te halen bij een afhaalpunt. Het is dus handig om dit als bedrijf ook aan te bieden. Geef je klant daarom de keuze; bezorgen of afhalen bij een afhaalpunt.

Nog een trend die we in 2020 zeker vaker gaan zien is het gebruik van een chatbot op een website of webshop. Via chatbots is het namelijk mogelijk om vragen van klanten automatisch te beantwoorden. Een chatbot geeft onder andere informatie en weet wat de meest gestelde vragen zijn. Het is dus een goede manier om je conversie te verbeteren.

Als laatste willen we het hebben over betaalmethodes. Ook op het gebied van betaalmethodes is er een trend in 2020. Er is namelijk steeds meer vraag naar internationale betaalmogelijkheden. Zorg daarom voor internationale betaalmethodes. Dit geldt ook voor kleine bedrijven, je kunt de beste producten hebben en een prachtig design maar wanneer klanten niet kunnen afrekenen heeft internationale expansie weinig kans.

Meer informatie

Wil jij ook een succesvolle website of webshop? Wij kunnen je hierbij helpen! Ga voor meer informatie naar onze pagina e-commerce bureau of neem contact met ons op. Telefonisch kun je ons bereiken op +31 172 603 130 of stuur een mail naar info@accentinteractive.nl