Meer weten ?

Wij adviseren u graag over uw nieuwe website, applicatie, webshop of grafische vormgeving, Vanessa Tekelenburg praat je graag bij over de mogelijkheden.

Vanessa Tekelenburg

Vanessa Tekelenburg

Directeur

+31 172 603130

5 - Beheren van door klanten ontwikkelde inhoud

Dit hoofdstuk beschrijft hoe u de inhoud van uw webshop kunt beheren die door uw klanten ontwikkeld is zoals ratings, reviews, tag en polls.

5.1 Ratings en reviews beheren

Ratings en reviews worden door Magento geboden om het voor klanten en webshopeigenaren mogelijk te maken om hun mening, feedback en commentaar te geven over de producten. Dit verschijnt in de webshop als volgt.

Het aantal sterren geeft een indicatie van de tevredenheidswaardering. U klikt op de link Review om de reviews van andere klanten te zien of uw eigen review toe te voegen, zoals u hieronder kunt zien:

Een rating aanpassen 

Deze sectie beschrijft hoe u een nieuwe aangepaste rating kunt plaatsen.

1.   In het Catalogus-menu van het Admin panel, selecteert u de optie Reviews & Ratings en vervolgens Beheer ratings om de volgende pagina weer te geven:

2.   Klik op de knop Nieuw productkenmerk toevoegen.

3.   In het veld Standaardwaarde vult u een naam voor de rating in.

4.   Klik op de knop Kenmerk opslaan.

Klanten die reviews toevoegen

Een klant kan een nieuwe review toevoegen door op de knop Voeg uw review toe te klikken. Ze krijgen dan zo'n soort pagina te zien, afhankelijk van de vormgeving van de front-end, waarop ze hun review kunnen invullen:

Reviews goedkeuren voor publieke inzage

Nieuwe reviews van klanten moeten goedgekeurd worden door de webshopbeheerder voordat ze op de webshop verschijnen.

Nieuwe reviews bekijken en goedkeuren:

1.   In het Catalogus-menu van het Admin panel selecteert u de optie Reviews & Ratings, vervolgens Klanten reviews en vervolgens Alle reviews.

2.   Klik op de Wijzigen-link aan de rechterkant van de relevante review om de pagina hierboven weer te geven.

3.   U kunt hier de review aanpassen.

4.   In het veld Status verandert u de status van Pending naar Approved of Not Approved.

5.2 Tags beheren

Tags kunnen direct door klanten toegevoegd worden in de webshop. Een tag beschrijft een specifieke eigenschap van een product zoals cool, Valentijn cadeau etc. Populaire tags worden gebruikt in een tagcloud waar klanten tags uit kunnen selecteren om een product te zien waar deze tags aan toegeschreven zijn.

Tags toevoegen

Het aantal tags dat kan worden toegevoegd aan een product is ongelimiteerd en ze kunnen hernoemd en verwijderd worden.

Tags toevoegen aan een product in de webshop:

1.   Scroll op de website naar het Eigen tags gedeelte dat op de productpagina onder de product omschrijving verschijnt zoals hieronder wordt weergegeven:

2.   Gebruik spaties om tags te scheiden en gebruik enkele aanhalingstekens (‘) om zinnen aan te geven, onder een zin wordt hier verstaan: een paar woorden die samen moeten verschijnen. De afbeelding hierboven laat zien hoe het eruit ziet als een klant drie tags toevoegt:

o  Bankhangen

o  Bank

o  Rode

Let er op dat zinnen tussen enkele aanhalingstekens staan. Nadat de tags zijn toegevoegd, moet de beheerder ze goedkeuren.

Tags goedkeuren

Tags moeten goedgekeurd worden door de beheerder voordat ze op de website kunnen verschijnen. Als een tag eenmaal goedgekeurd is, kan hij gebruikt worden voor andere producten zonder dat het opnieuw goedgekeurd moet worden.

Een tag goedkeuren:

1.   In het Catalogus-menu van het Admin panel selecteert u de optie Tags, vervolgens Hangende Tags om de volgende pagina weer te geven:

Deze pagina geeft een lijst weer van alle tags die nog niet goedgekeurd zijn.

2.   In het veld Actie naast iedere tag selecteert u één van de volgende acties:

o  Producten bekijken: laat een lijst zien van alle producten die getagged zijn met dit woord of deze zin.

o  Klanten bekijken: laat een lijst zien van alle klanten die op deze tag geklikt hebben bij het bekijken van een product.

o  Tag bewerken: laat een pagina zien waar u de Status van de tag kan veranderen van Pending naar Approved of Not

Approved.

3.   Klik op de knop Tag opslaan.

Tip: U kunt direct de status van tags selecteren en veranderen of tags verwijderen. Vink de hokjes aan en selecteer de juiste optie in het veld Actie. Vervolgens klikt u op Toepassen om de geselecteerde actie toe te passen.

Notitie: als een klant een tag heeft ingevoerd die u nooit meer wilt zien klikt u op de status Disable

5.3 Polls beheren

Polls bieden een krachtige marketingmogelijkheid om erachter te komen hoe uw klanten over uw producten, winkel, klantenservice en andere dingen denken.

Het is erg makkelijk om een poll aan te maken. Het volgende laat een voorbeeld zien van hoe een poll in de webshop verschijnt:

Een poll neemt een kleine ruimte in beslag op uw pagina’s en wordt standaard weergegeven in de rechterkolom. Poll-resultaten worden onmiddellijk weergegeven aan klanten nadat een antwoord opgegeven is.

 

 

 

Een poll aanmaken

1.   In het CMS-menu van het Admin panel selecteert u de optie Polls. U krijgt een lijst te zien van alle bestaande polls.

2.   Klik op de knop Nieuwe poll toevoegen rechts bovenaan uw scherm om de volgende pagina weer te geven:

3.   In het veld Poll-vraag vult u de vraag in die u uw klanten wilt stellen.

4.   In het veld Status specificeert u of de poll open of gesloten is. De status van de poll is standaard open, dit betekent dat de poll in uw webshop verschijnt. Als u niet wilt dat de poll in uw webshop verschijnt, zet u de status op gesloten.

5.   Klik op de optie Poll antwoorden in het linker paneel om de volgende pagina weer te geven:

6.   Klik op de knop Nieuw antwoord toevoegen om mogelijke antwoorden op uw vraag toe te voegen die door uw klanten geselecteerd kunnen worden. De volgende pagina wordt weer gegeven:

7.   In het veld Antwoordtitel vult u de tekst of het antwoord in die in uw webshop verschijnt om door uw klanten geselecteerd te worden. 

8.   Om het antwoord op de poll van tevoren te beïnvloeden kunt u stemmen toevoegen in het veld Aantal stemmen. Dit aantal staat standaard op 0.

9.   Klik op de knop Poll opslaan.

Dat is het! Als de status van uw poll op Open staat, zal de poll verschijnen in uw webshop. Klanten kunnen de poll slechts één keer beantwoorden en u kunt de resultaten hier bekijken. Als u meerdere polls heeft zullen ze verschillend circuleren in de webshop. Iedere keer dat een gebruiker de pagina ververst, verschijnt er een nieuwe poll.

Een poll bewerken 

Als een poll eenmaal aangemaakt is kunt u hem bewerken door de optie Polls te selecteren in het CMS-menu van het Admin panel. Klik op de relevante poll in de lijst met polls om de details te bekijken.

Om een poll te sluiten zodat hij niet langer in de webshop verschijnt, verandert u de status in Gesloten.

Om het aantal stemmen te zien die voor ieder antwoord gegeven zijn, selecteert u de optie Poll Antwoorden in het linker paneel om het aantal stemmen weer te geven in het veld Aantal stemmen, zoals hieronder is weergegeven:

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.