Meer weten ?

Wij adviseren u graag over uw nieuwe website, applicatie, webshop of grafische vormgeving, Vanessa Tekelenburg praat je graag bij over de mogelijkheden.

Vanessa Tekelenburg

Vanessa Tekelenburg

Directeur

+31 172 603130

6 - Uw webshop controleren en verbeteren

Dit hoofdstuk beschrijft hoe u uw webshop kunt controleren en verbeteren door rapporten, zoektermen, synoniemen, redirects en Google Analytics te definiëren.

6.1 Rapporten

Deze sectie beschrijft sommige van de meest belangrijkste rapporten in Magento. Deze sectie biedt eerst een volledige beschrijving van het opstellen van een verkooprapport en een korte omschrijving van andere belangrijke rapporten. 

Rapporten opstellen

Magento biedt een variëteit aan rapporten waar u te allen tijde toegang tot heeft. Om de rapporten te zien die u kunt opstellen met Magento, selecteert u in het menu Rapporten van het Admin panel het type rapport en vervolgens selecteert u een specifiek rapport van dat type.

Verkooprapport

Het verkooprapport biedt informatie over de verkopen in uw webshop.

Het verkooprapport weergeven:

1.   In het Rapporten-menu van het Admin panel selecteert u de optie Verkopen en daarna een vervolgoptie om de volgende pagina weer te geven:

2.   In de velden Van / Tot specificeert u de start- en einddatum van de informatie die in het rapport komt te staan. U kunt op het kalendericoon klikken om een datumprikker weer te geven zoals het voorbeeld hieronder:

3.   In het veld Periode specificeert u of de informatie in het rapport verzamelt per dag, maand of jaar. 

4.   Klik op de knop Show Report om het rapport weer te geven zoals u hieronder kunt zien:

5.   Om de informatie op het scherm te exporteren selecteert u de optie CSV (Comma Seperated Values) of de optie Excel in het veld Exporteren naar rechts bovenaan.

Verlaten winkelwagensrapport

Het verlaten winkelwagensrapport laat informatie zien over de winkelwagens waar klanten aan begonnen zijn maar ze vervolgens weer verlaten hebben. Dit betekent dat nadat er producten in de winkelwagen waren toegevoegd, de klant de bestelling niet heeft afgemaakt en de verkoop verloren is gegaan.

Verlaten winkelwagensrapport weergeven:

In het Rapporten-menu van het Admin panel, selecteert u de optie Winkelwagen en vervolgens de optie Achtergelaten winkelwagens om de volgende pagina weer te geven:

Tip: dit rapport maakt het voor u mogelijk om contact op te nemen met de klant en kortingen aan te bieden of een verlaten winkelwagen in een conversie te veranderen. 

Best verkopende producten

Het meest verkochte productenrapport geeft informatie over de best verkopende producten (producten waarvan de meeste aantallen zijn verkocht) in uw webshop, zoals hieronder weergegeven.

Best verkopende productenrapport weergeven:

In het Rapporten-menu van het Admin panel selecteert u de optie Producten en vervolgens de optie Meest Verkocht. Daarna selecteert u de gewilde Van/Tot datum en klikt u op Show Report om de volgende pagina weer te geven:

Meest bekeken producten

Het meest bekeken productenrapport geeft informatie over de producten die het meest bekeken zijn in uw webshop, of deze producten verkocht zijn of niet.

Meeste bekeken rapport weergeven:

In het Rapporten-menu van het Admin panel selecteert u de optie Producten en vervolgens de optie Meest bekeken. Daarna selecteert u de gewenste Van/tot datum en klikt u op de knop Show Report om de volgende pagina weer te geven:

6.2 Zoektermen

Het zoektermenrapport geeft informatie over de meest gebruikte zoektermen in uw webshop. Zoekopdrachten kunnen in uw webshop gegeven worden door een term in het veld zoeken in te vullen, rechtsboven in uw webshop. 

Zoektermenrapport weergeven:

In het Rapporten-menu van het Admin panel selecteert u de optie Zoektermen om de volgende pagina weer te geven:

De kolom Resultaten specificeert hoe vaak een specifieke zoekterm gebruikt is door een klant in uw webshop.

De kolom Hits specificeert hoeveel producten in totaal weergegeven werden als resultaat van zoekopdrachten waarbij deze term gebruikt werd.

Dit rapport maakt het voor u mogelijk om attributen en tags te verbeteren om de zoekresultaten die aan u klanten getoond worden te optimaliseren.

Tip: Als u ziet dat het veld Resultaten een hoog aantal laat zien (dit betekent dat klanten vaak op deze term zoeken) maar in het

veld Hits staat een laag nummer of 0, dan moet u de namen en beschrijvingen van uw producten herzien om producten die gekoppeld zijn aan deze zoekterm beter te promoten.

6.3 Zoeksynoniemen en redirects

Het volgende laat u zien hoe u het zoekgedrag van Magento kunt optimaliseren. Twee hoofdopties worden geboden:

Zoeksynoniemen: Verkeerd gespelde zoektermen kunnen voor u gemiste kansen betekenen. Als u weet dat een veel gebruikte term vaak verkeerd gespeld wordt door een klant, en geen resultaten oplevert, dan kunt u een extra zoekterm toevoegen zoals hieronder beschreven wordt.

Redirects: U kunt specificeren dat een klant doorverwezen wordt naar een andere pagina als hij zoekt met een specifieke zoekterm. Verwijs klanten naar een specifieke productpagina, een specifieke merkpagina of een informatiepagina. Bijvoorbeeld: retour zal de klant doorverwijzen naar de verzendvoorwaarden pagina.

In het volgende voorbeeld laten we zien hoe, wanneer een klant de zoekterm 'latop' gebruikt, de webshop de resultaten voor de term 'laptop' genereert.

Nieuwe zoeksynoniemen en/of redirects toevoegen:

1.   In het Catalogus-menu van het Admin panel, selecteert u de optie Zoektermen om de volgende pagina weer te geven:

2.   Klik op de knop Nieuwe zoekterm toevoegen om de pagina hierboven weer te geven.

3.   In het veld Zoek-query specificeert u de incorrecte spelling van de term, bijvoorbeeld latop.

4.   In het veld Synoniem voor specificeert u de correcte zoekterm die u hanteert in uw webshop, bijvoorbeeld laptop.

5.   In het veld Redirect URL specificeert u de URL waarnaar de klant verwezen wordt als de zoekterm geen resultaat oplevert.

6.   Klik op de knop Opslaan.

6.4 Google Analytics

Google Analytics is een gratis service die u geboden wordt door Google om website-eigenaren te helpen meer te begrijpen van het verkeer op hun website.

Magento ondersteunt de volgende opties:

Page view tracking: Maakt het voor u mogelijk om te zien vanaf welke bron uw klanten naar uw website linken.

E-commerce tracking: Maakt het voor u mogelijk om te zien welke klanten aankopen doen en wat deze aankopen zijn.

U kunt zich voor deze service aanmelden op http://www.google.com/analytics. Terwijl u zich aanmeldt wordt er een rapport weergegeven met uw nieuwe Google Analytics accountnummer in het volgende formaat: UA-XXXXXXX-1. Schrijf dit nummer op want u heeft het nodig om Google Analytics in Magento te configureren zoals hieronder beschreven wordt.

Google Analytics toevoegen aan Magento:

1.   In het Systeem-menu van het Admin panel selecteert u de optie Configuratie, 

2.   In het tabblad Verkopen aan de linkerkant van de pagina selecteert u de optie Google API. Vouw de sectie Google Analytics uit.

3.   In het veld Inschakelen selecteert u Ja.

4.   In het veld Accountnummer vult u het Google Analytics accountnummer in dat u opgeschreven heeft toen u zich aanmeldde bij www.google.com, zoals hierboven beschreven staat.

 

 


 


Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.