Bureau met Accent Interactive mok
// E-commerce

Vijf e-commerce ontwikkelingen in 2023 voor een hogere conversie

Zo op de laatste dag van het jaar is het altijd leuk om vooruit te blikken op wat het komende jaar gaat brengen. Hier zijn vijf ontwikkelingen voor e-commerce in 2023.

  1. Inzet van searchandising: searchandising is het aanpassen van de zoekresultaten binnen je webshop, zodat de meest relevante of gunstige producten bovenaan staan. Hiervoor stel je zelf regels in, denk aan: het boosten van producten met een hoge winstmarge; het boosten van veel verkochte producten; of het boosten van producten met een bepaalde eigenschap, bijvoorbeel een bepaald merk. Searchandising kun je niet alleen toepassen op de zoekresultaten binnen je webshop, maar ook op je categoriepagina’s. Searchandising is een enorme potentiële boost voor je conversie.
  2. Verdere personalisatie: producten tonen of aanbiedingen doen die specifiek zijn afgestemd op de bezoekers. Bijvoorbeeld op basis van eerdere aankopen, eerder bekeken producten of gedane zoekopdrachten. Dit kan ‘on page’ op de webshop zelf, maar ook e-mail is hiervoor uitermate goed geschikt. Veel mailplatformen hebben bijvoorbeeld opties voor het instellen van regels voor follow-up e-mail.
  3. Gebruik van AI chatbots: goed ingerichte chatbots kunnen klanten helpen bij het zoeken naar producten of het configureren ervan; het oplossen van problemen; en het afhandelen van bestellingen. Dit helpt je om efficiënter te werken en om beter in te spelen op de behoeften van je klanten. Geef altijd de mogelijkheid om ook een echt mens te spreken. Niets is zo frustrerend als een chatbot die de informatie niet heeft waar je naar op zoek bent.
  4. Social selling: verdergaande integratie van sociale media in de sales funnel. Sociale platformen worden steeds vaker gebruikt worden om klanten te werven en om direct producten te verkopen.
  5. Mobile, mobile en nog eens mobile: voor de meeste B2C shops geldt inmiddels dat 70% tot 80% van de bezoekers via mobiel binnenkomt. En hoewel veel shops inmiddels goed bruikbaar zijn op mobiel, is de layout vaak nog steeds gebaseerd op desktop – en is de mobiele variant daar slechts een vertaling van. Tijd om dat om te draaien, wat mij betreft. Heb je een B2C webshop, maar komt een groot deel van je bezoek toch nog binnen via desktop? Dan wordt het waarschijnlijk hoog tijd om eens naar je acquisitiemodel te kijken.

Benieuwd naar kansen om de conversie van jouw webshop te verhogen in 2023?

Onze Chief Nerd Joost van Veen loopt graag met je door de mogelijkheden.