Zoekwoorden en themaonderzoek blog

Zoekwoorden en themaonderzoek

‘Short tail’ en ‘long tail’ zoekwoorden. Waarom ze belangrijk zijn en hoe je er gebruik van kunt maken in SEO. 

Short tail zoekwoorden zijn vaak erg algemeen en bestaan uit één of twee woorden. Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is ‘broek’. Een short tail zoekwoord heeft de volgende kenmerken:

Een breed zoekwoord Veel zoekvolume Veel concurrentie, dus minder snel een hoge positie mee te verkrijgen Een lage focus Een lage conversieratio 30% van alle zoekopdrachten

Long tail zoekwoorden zijn vaak specifiek en bestaan uit vier of meer woorden. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is ‘zwarte spijkerbroek high waist maat 40’. Een long tail zoekwoord heeft de volgende kenmerken:

Specifiek Een lager zoekvolume Minder concurrentie Een hoge focus Hoge conversieratio 70% van alle zoekopdrachten

 

Je zou deze zoekwoorden op de volgende manier kunnen inzetten: 

Short tail zoekwoord

Wil je scoren op generieke zoekwoorden? Gebruik dan short tail zoekwoorden als focus. Maak daarbij zoveel mogelijk gebruik van een zoekwoord met lagere concurrentie.

Long tail zoekwoord

De zoekopdrachten bij long tail zoekwoorden zijn gerichter. Hierdoor is de relevantie voor de (be)zoeker groter. Daarnaast is het makkelijker hierop te concurreren.  Voor het aantrekken van meer specifieke, conversiegerichte bezoekers is long tail SEO dus een goede marketingstrategie.

Een combinatie van een short tail en een long tail zoekwoord

Je kunt ook met behulp van categoriepagina’s focussen op short tail zoekwoorden en met de onderliggende pagina’s richten op long tail zoekwoorden. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Met ons team van developers ontwikkelen wij voor jouw een passende oplossing. Je kunt ons mailen, bellen +31 172 603 130 en chatten. Sarah staat je graag te woord.