Meer weten?

Google Adwords Campagne

Google Adwords Campagne

Wil jij een succesvolle Google Adwords Campagne starten? De medewerkers van Accent Interactive helpen je graag verder.

Enkel je site optimaliseren voor zoekmachines (SEO) is nog niet genoeg om je site breed bekendheid te geven. Vooral beginnende websites doen er goed aan om hun aanwezigheid (online presence) op internet te vergroten met een Google AdWords-campagne. Met AdWords kun je reclame maken op Google-websites en websites die gebruikmaken van Google AdSense-advertenties. Enkele tips voor een succesvolle AdWords-campagne.

 Slim budget beheer

Iedere AdWords-campagne begint met het instellen van een budget. Je stelt een maximum bedrag in wat je wilt betalen per dag. Ook bied je wat je wilt betalen per advertentie en wanneer. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te betalen als iemand je advertentie ziet, of pas zodra iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. Een wijze raad hierbij is om de kosten niet te laten beperken door het dagbudget, maar juist door slim te spelen met je maximale bod per advertentie. Anders merk je dat je snel veel teveel betaalt voor een klein aantal advertenties.

Richt je op je doelgroep

Maak gebruik van de optie in AdWords om je advertenties te richten op bepaalde geografische gebieden. Heb je voornamelijk klanten uit Nederland en België? Geef dan aan dat je advertentie alleen voor bezoekers uit die gebieden te zien moet zijn. Stel ook in op welke momenten van de dag je advertentie zichtbaar is. Kijk bijvoorbeeld via Google Analytics wanneer jouw bezoekers het meest op je site zijn en richt je vooral op die tijdstippen. Nog een manier om je doelgroep aan te spreken is om je te richten op mobiele apparaten. Bepaalde informatie is namelijk handiger voor mensen die onderweg zijn. Zorg bijvoorbeeld dat klanten die je advertentie op een smartphone bekijken, gemakkelijk je bedrijfsadres, of telefoonnummer kunnen vinden. Optimaliseer je site ook voor mobiel gebruik. Zoekwoorden voor AdWords Net als bij SEO is het belangrijk om je zoekwoorden juist te kiezen. De meest lucratieve zoekwoorden voor een bedrijf zijn vaak de woorden die te maken hebben met transacties. Een voorbeeld: stel je bent een fietsenverkoper met een webshop. Dan wil je juist de mensen trekken die op het punt staan een fiets te kopen, niet alleen de mensen die slechts informatie zoeken over fietsen. Iemand die dus zoekt op 'beste fiets 700 euro' is veel eerder geneigd iets te kopen dan iemand die zoekt op 'fietsenwinkel Amsterdam'. Gebruik ook uitsluitingszoekwoorden; zoekwoorden dus waar je niet op gevonden wilt worden. Verkoop je in jouw fietswinkel bijvoorbeeld geen zadels, sluit deze zoektermen dan uit.

Landingspagina's en URL's

Maak groepen met zoekwoorden die naar bepaalde pagina's op je website verwijzen. Verwijs bij deze specifieke woordcombinaties nooit naar je homepage. Stel je bezoeker zoekt op 'goedkope Gazelle herenfiets', verwijs dan naar een pagina met je best verkopende modellen Gazelle fietsen voor heren. Maak eventueel speciale landingspagina's, die niet via de normale sitenavigatie te vinden zijn, maar puur bedoeld zijn om snel een conversie te realiseren. Zorg ook dat de zichtbare tekst van de URL logisch is. Dus niet iets vaags als 'www.fietshandel.nl/cat04350&type=male&brand=gazelle', maar 'www.fietshandel.nl/herenfietsen/gazelle'. Doe dit ook als de uiteindelijke URL wat te lang is.

Meten is weten

Blijf experimenteren met je advertentieteksten en instellingen, maar houd als je een webshop hebt ook je inkomsten bij in Google Analytics. Zo kun je gemakkelijk je rendement op je investering (ROI) zien. Dit is belangrijk om de kosten en baten van je campagnes, zoekwoorden en advertentiegroepen goed in kaart te brengen.

Wil je hier meer over weten? De medewerkers van Accent Interactive helpen je graag verder.

Meer weten ?

Wij adviseren u graag over uw nieuwe website, applicatie, webshop of grafische vormgeving, Vanessa Tekelenburg praat je graag bij over de mogelijkheden.

Vanessa Tekelenburg

Vanessa Tekelenburg

Directeur

+31 172 603130

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.