E-mailmarketing

Tips & tricks voor een geslaagde e-mailmarketingcampagne

Je houdt ervan of je haat het: e-mailmarketing. Het is een vorm van zogenaamde direct marketing en maakt, hoe kan het ook anders, gebruik van e-mail om boodschappen over te brengen op een bepaalde doelgroep, vaak met een commerciële inslag. Het doel is zowel nieuwe klanten aan te werven als het verbeteren van de relatie met al bestaande klanten, en die zo aan te sporen tot herhaalaankopen of klantloyaliteit. Het is goedkoop en kan heel doeltreffend zijn, maar doordat sommige bedrijven e-mailmarketing aangrijpen om spam rond te sturen, verliest deze methode af en toe zijn glans. Hieronder geven we je in ieder geval een aantal tips voor een geslaagde e-mailmarketingcampagne!

1. Denk goed na over je onderwerpregel

De onderwerpregel is vaak het eerste wat men ziet. Een goede onderwerpregel is niet te lang (less is more) en vooral pakkend. Maak de mensen lekker en zorg ervoor dat ze geïnteresseerd zijn door die eerste paar woordjes. Je kunt een onderwerpregel al pakkend maken door overbodige woorden weg te laten of deze persoonlijk te maken (door bijvoorbeeld de naam van de klant toe te voegen). Bij de onderwerpregels geldt: oefening baart kunst.

2. Let op de details

Het klinkt misschien gek, maar er zijn daadwerkelijk bedrijven die in hun e-mailmarketingcampagnes niet op spelling en grammaticagebruik letten. Slecht! Zorg er dus voor dat alles klopt, tot in het kleinste detail.

3. Check je mail op mobiele apparaten

Veel mensen openen hun e-mail op een mobile device, bijvoorbeeld een mobiele telefoon of een tablet. Let er dus op dat je mail er op elk apparaat hetzelfde uitziet. Niets zo vervelend als een e-mail waar je niets in ziet, omdat de afbeeldingen en links het niet doen op mobiele apparaten.

4. Houd je aan de regels

Er gelden wetten omtrent e-mailmarketing en die zijn er natuurlijk niet voor niets. Geen slechte reputatie opbouwen? Houd je dan aan de regels.

5. Let op het tijdstip van verzenden

Midden in de nacht is geen handige tijd om je campagne te verzenden. Zijn de mails bedoeld voor bedrijven? Vrijdagmiddag om 17.00 uur is dan ook niet zo slim. Uit onderzoek blijkt wel dat mensen bij slecht weer hun e-mail aandachtiger bestuderen en dat dinsdag en donderdag goede dagen zijn om e-mails te verzenden. Doe er je voordeel mee.

6. Test je campagne

De beste manier om je e-mailmarketingcampagnes te verbeteren, blijft toch deze te testen. Heb je bijvoorbeeld goed nagedacht over het tijdstip van verzenden? Kies dan de volgende keer een ander tijdstip en een andere dag uit, om deze met elkaar te vergelijken. Wanneer bereikte je meer reacties en/of aankopen? Probeer eens een andere lay-out en een ander soort onderwerpregel. Vraag om feedback en bestudeer je campagne zelf ook grondig. Zo kom je er vanzelf achter wat voor jou werkt en wat juist helemaal niet!

Wil jij een e-mailmarketingcampagne opzetten? Wij denken graag met je mee. Bel 0172-603130 of mail naar Vanessa.

Auteur: Roxanne Buisman

Ontvang elke maand onze tips & trucs in je mailbox.