Marketing GA4

Optimaal gebruik van GA4 voor webshops

Als het gaat om e commerce, is het essentieel om de juiste inzichten te krijgen om de online winkelervaring te verbeteren, conversies te stimuleren en de verkoop te optimaliseren. We zullen bespreken hoe je GA4 kunt gebruiken om waardevolle data te verzamelen, zoals winkelgedrag, productprestaties en conversiepaden. Benieuwd naar het algemene gebruik van GA4?

Conversiepercentage

Het conversiepercentage is belangrijk in GA4. Het laat zien welk percentage van je gebruikers uiteindelijk converteert op je website. Een hoog aantal bezoekers is leuk, maar als de conversie laag is, haal je er uiteindelijk weinig uit.

Het conversiepercentage wordt niet standaard weergegeven in de rapporten van GA4. Je moet een aangepast rapport maken of bestaande rapporten aanpassen om deze statistiek te bekijken. Dit is al uitgelegd in het vorige hoofdstuk.

Hoe kun je hierop sturen? Begin met het analyseren van de kanalen met het hoogste en laagste conversiepercentage. Als bezoekers vanuit Google Ads significant lager converteren dan bezoekers vanuit Display, kijk dan naar verschillen in landingspagina’s tussen beide kanalen. Misschien heeft de ene pagina een duidelijke call-to-action dan de andere.

Dit kun je ook doen binnen een specifiek kanaal. Onderzoek bijvoorbeeld verschillende landingspagina’s voor verkeer vanuit Google Ads. Identificeer de pagina’s met een hoog conversiepercentage en vergelijk ze met de pagina’s met een laag conversiepercentage. Misschien heeft het te maken met de paginastructuur, het type content of een helderder formulier.

Door dit soort vergelijkingen te maken, krijg je meer inzicht in hoe je je conversiepercentage hoog kunt houden!

Productprestaties

Ga naar het rapport ‘Productprestaties’ in GA4 om te ontdekken welke producten populair zijn en de meeste omzet genereren. Dit rapport geeft inzicht in gegevens zoals ‘Weergaven van productdetails’, ‘Toevoegingen aan winkelwagentjes’ en ‘Aankopen’. Gebruik deze informatie om te bepalen welke producten en categorieën het meest aantrekkelijk zijn voor jouw klanten.

Categorieën van de omzet

Analyseer de omzet per categorie om een beter inzicht te krijgen in welke categorieën de grootste bijdrage leveren aan jouw totale omzet. Deze informatie kan je helpen bij het bepalen van de categorieën die meer aandacht verdienen in jouw marketinginspanningen, voorraadbeheer en websiteontwerp.

Conversieratio’s

Analyseer de conversieratio’s van individuele producten en categorieën. Producten met een hoog conversiepercentage geven aan dat ze populair zijn bij jouw klanten. Dit kan erop wijzen dat je meer vergelijkbare producten moet aanbieden of de zichtbaarheid van deze producten op jouw website moet vergroten.

Historische gegevens

Bestudeer historische gegevens om inzicht te verkrijgen in de prestaties van producten en categorieën tijdens verschillende seizoenen of speciale evenementen. Gebruik deze informatie om je voorraadbeheer en marketingcampagnes aan te passen aan seizoensgebonden trends en om de vraag naar specifieke producten en categorieën te stimuleren.

Doelgroep rapporten

Maak gebruik van doelgroep rapporten om je klanten te segmenteren op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Analyseer welke producten en categorieën het meest populair zijn bij verschillende klantsegmenten en pas je marketingstrategie en website-ervaring aan om tegemoet te komen aan de behoeften en voorkeuren van deze specifieke groepen.

Winkelwagen verlatingspercentage analyseren

Dit kan worden gedaan met behulp van een trechteranalyse, waarvoor Google Tag Manager nodig is.

  1. Ga naar ‘Verkennen’ in het linker navigatiemenu, waar je aangepaste rapporten kunt maken.
  2. Klik in de Templategalerij op ‘Trechterverkenning’. Als deze optie niet beschikbaar is, klik dan op ‘Een nieuwe verkenning maken’ en selecteer ‘Trechterverkenning’.
  3. Configureer de rapportinstellingen aan de linkerkant. Voeg gebeurtenissen toe die je in de trechter wilt opnemen door op het potloodpictogram naast ‘Stappen’ te klikken. Voeg de gebeurtenissen toe in de volgorde waarin ze zich voordoen in het aankoopproces.
  4. Geef elke stap een naam en selecteer de bijbehorende aangepaste gebeurtenis uit de vervolgkeuzelijst. Bijvoorbeeld: ‘Product toegevoegd aan winkelwagen’, ‘Begonnen met checkout’ en ‘Aankoop voltooid’. Klik op ‘Toepassen’ wanneer je tevreden bent met de stappen van je trechterrapport.

Op basis van de analyse van de trechter kun je bijvoorbeeld ontdekken dat veel gebruikers afhaken nadat ze op de knop ‘Afrekenen’ hebben geklikt, maar voordat ze hun verzend- en betalingsgegevens invoeren. Dit kan wijzen op problemen met de laadtijd van de afrekenpagina, gebrek aan vertrouwen in de websitebeveiliging of een ingewikkeld en tijdrovend formulier. Met deze inzichten kun je gerichte verbeteringen doorvoeren, zoals het optimaliseren van de laadtijd, toevoegen van vertrouwenssymbolen en vereenvoudigen van het afrekenformulier.

Google analytics voor beginners

Google Analytics 4 (GA4) is een krachtig hulpmiddel dat e-commerce bedrijven helpt data analyseren. Het biedt een gebruiksvriendelijke interface die zelfs voor beginners in Google Analytics toegankelijk is. Met GA4 kun je gedetailleerde inzichten verkrijgen over winkelgedrag, productprestaties en conversiepaden, wat essentieel is voor het maken van goed doordachte beslissingen.

Ook GA4 inzetten voor jouw website?

Nieuwsgierig naar hoe Accent Interactive je hiermee kan helpen? Bel ons voor meer informatie: 0172-603130, of maak direct een afspraak met Sarah om door jouw marketing heen te lopen.